Tilburg,
augustus

In Tilburg is Purple Festival vooral veelzijdig

Het moest een evenement worden met voor elk wat wils en dat werd het. Purple Festival, de traditionele afsluiting van de Fontys introductieweek, was donderdag vooral veelzijdig: grote en kleine podia, binnen en buiten, beukende speakers en een silent disco, stromende tapkranen en een 0.0%-zone. De naar schatting 10.000 bezoekers hoefden zich geen moment te vervelen.

De locatie is ernaar: de Spoorzone in Tilburg, waar met name de Koepelhal en Wagenmakerij nog de oude industriële sfeer ademen. “Gebouwen met een boeiende geschiedenis en de mogelijkheid om rond te dwalen en verrassende plekken te ontdekken”, schetst Rick Houweling van evenementenorganisator Montopinto.

Drie jaar lang is Purple Festival in het Eindhovense Strijp-S gehouden. Nu was er volgens hem eindelijk een geschikte plek én datum in Tilburg voorhanden.

“Net als in Eindhoven heeft Fontys hier veel opleidingen. Dan moet je afwisselen”, vindt directeur Piet van Ierland van de Dienst Marketing & Communicatie.

Maar ook aan de programmering is gesleuteld. Waren het op Strijp-S vooral de dj’s die de massa moesten vermaken, Zelfs een massage was mogelijkin de Spoorzone is er op verzoek van Fontys eveneens veel ruimte voor live acts.

Behalve bij de vijf podia, waaronder een talentstage, kunnen de studenten zich ook uitleven bij lekker oubollige spelletjes als Twister, een rodeostier en spijkerbroekhangen.

Verschillen
Marleen Aaldering en Dominique Nouws, twee vierdejaarsstudenten van Technische Natuurkunde in Eindhoven, begeleiden als ‘mama’ tijdens de introductie enkele nieuwkomers. Ze zien zeker wel de verschillen met vorige edities in hun eigen stad.

“Deze industriële uitstraling trekt veel studenten aan. Wel voelt het op zo’n warme dag binnen een stuk klammer”, aldus Marleen.

Dominique merkt op dat zij buiten, op weg van het ene naar de andere podium, door een lange en smalle ‘gang’ moet waar het heel druk is: “Maar als je hier wat rust wilt, zijn er genoeg plekken om je even terug te trekken.”

Het einde van het Bizzey in een stampvolle Koepelhalprogramma moeten beiden missen, want de bus wacht; een nadeel als je niet studeert in de stad van het festival.

Alcohol matigen
Fontys heeft vooraf gevraagd om tijdens de introductie te matigen met alcohol. “We willen een introductie voor iedereen, niet enkel voor groepen die het gezellig vinden om alleen een biertje te drinken”, geeft Van Ierland aan. “Kennismaken met de stad, studie en elkaar moet centraal staan.“

Of er daadwerkelijk minder alcohol is geschonken, vindt hij moeilijk te zeggen. Kirill Blokker, de door Fontys ingehuurde projectleider van het festival, is het opgevallen dat sommige studenten bij de ingang bewust om een geen-alcohol-bandje hebben gevraagd.

Lange rijen
Bij die ingang ontstaan ’s middags lange rijen, die volgens Blokker echter geen probleem vormen. Het stroomde wel door. Maar bij de pinautomaten voor consumptiemunten liep het even vast.

"Daarvoor hebben we excuses aangeboden. We hebben geprobeerd dat op te lossen door het maximale aantal te kopen munten te verhogen. Studenten konden die dan onderling verdelen.”

Minder troep
Groot succes is het gebruik van herbruikbare hardcups voor consumpties. Wie bovendien vijftien lege exemplaren weet in te leveren, krijgt daarvoor een munt. Overal lopen studenten met hoge stapels bekers rond. Het blijkt, behalve duurzaam, een enorme hoeveelheid troep op de grond te voorkomen die vaak zo kenmerkend is voor festivals.

Grote incidenten blijven uit. Een student die uit een klimtoestel valt en ongelukkig terechtkomt, wordt voor controle per ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

Verder wil Blokker alleen kwijt dat het EHBO-team heeft laten zien zo’n festival aan te kunnen. Hij en Van Ierland zijn uitermate tevreden. “Ik zou hier best nog een paar keer terug willen komen”, zegt laatstgenoemde op persoonlijke titel. [Tim Durlinger]

Bekijk ook het Instagram-account van Bron voor een impressie van Purple Festival en onze Kakhiel-actie.