april

In principe zet ik geen voet buiten de deur

Iedereen heeft te maken met de coronapandemie. In een serie korte verhaaltjes laat Bron studenten van Fontys vertellen wat hen bezighoudt in deze crisistijden. Aflevering 8 in de serie: Jesse (19) studeert aan de Juridische Hogeschool in Tilburg.​

“Sinds een paar dagen heb ik mezelf strenger in quarantaine geplaatst. Daarvoor ging ik nauwelijks meer naar openbare plekken, maar sprak ik nog wel regelmatig af met vrienden en kwam ik onnodig buiten. Nu niet meer. Nu blijf ik thuis en ga ik alleen het huis uit als dat écht nodig zou zijn.

Maar in principe zet ik geen voet buiten de deur. Mijn vader is 65-plus, onder andere daarom wil ik het risico niet lopen. Ik merkte dat mijn school er moeite mee had om zich aan te passen aan de situatie. Dat snap ik wel, aangezien alles zo plotseling omslaat. Vóór de coronacrisis kreeg ik wekelijks een mail met daarin het laatste schoolnieuws en updates. Die mails krijg ik nu iedere dag.

Maar we gaan zoveel mogelijk door: ik volg nu online hoorcolleges en ik studeer voor de tentamens die eigenlijk in april zouden starten. Dat laatste klinkt misschien een beetje gek, want nu studeer ik voor tentamens waarvan ik niet eens weet wanneer ze zullen plaatsvinden. Maar zo blijf ik op de hoogte van de stof; mijn hoorcolleges gaan daar immers ook over.

Ik werk dus nog aan school, maar niet met veel druk. En wat het virus betreft: het RIVM doet z’n best, maar de verantwoordelijkheid ligt bij de burgers.” [Thieu Schraven