Tilburg,
mei

In een kinderboek kan alles

Fontys -docent Monique van Hest schrijft voor dyslectische kinderen

Fontys-docent Monique van Hest heeft een boek geschreven over gaming dat geselecteerd is voor de Kinderjuryprijs 2018. Enter de game zone (als je durft) is voor de jeugd tussen de 10 en 12 jaar met dyslexie. “Een kinderboek is heerlijk om te schrijven, want alles kan.’’

door Debbie Langelaan
Enter de game zone is het tweede kinderboek van de ACI-docent, het derde is ook al klaar en komt op 23 juli uit. De doelgroep varieert steeds: haar eerste was een samenleesboekje voor kinderen die voorlezen aan kleuters, boek nummer drie is voor de categorie zes-negen jaar. Monique van HestZe schrijft ze in de avonduren en weekeinden. “Ik heb lang bij educatieve uitgeverij Zwijsen gewerkt als projectredacteur. Ik wilde zelf ook heel graag kinderboeken schrijven, dus ik was erg blij toen ik daar de kans voor kreeg.”

Dyslexie
Zo kan het gebeuren dat ze nu boeken schrijft voor een serie die ze ooit zelf opzette, die voor dyslectische kinderen. “Zwijsen was één van de eerste uitgeverijen die daarmee begon en heeft er een sterke naam in opgebouwd”, vertelt Van Hest. “Het is natuurlijk zonde als kinderen door dyslexie niet lezen, daar proberen we iets aan te doen. Het betekent dat het boek grote foto’s heeft, veel kleur, humor en veel weetjes. Je komt helaas toch nog veel voor kinderen bedoelde teksten tegen die te lang en te moeilijk zijn voor kinderen met dyslexie, waardoor ze over hun hoofden heengaan. Of ze worden juist te kinderachtig gemaakt. Beide valkuilen moet je zien te vermijden.”

Verslaving
Enter de game zone (als je durft) is volgens de auteur ‘informatief op een leuke manier’. “Ik wilde graag een keer over dit onderwerp schrijven, ook leerkrachten vinden dat belangrijk. Het vertelt over de achtergrond van games, hoe ze in elkaar zitten, en hoe je hersens op computerspelletjes reageren. Ook verslaving komt aan de orde, maar er staan vooral leuke weetjes in. Zodat kinderen hun ouders kunnen vertellen hoe leerzaam games zijn. En zodat ze het kunnen gebruiken voor een spreekbeurt.”

Het schrijven van dit boek was, vat Van Hest samen, ‘een feestje’. Mede door haar eigen drie kinderen is de docent bij ACI al helemaal ‘into’ gaming, de master Media Innovation die ze onlangs afrondde maakte het nog gemakkelijker. “Daardoor ben ik helemaal op de hoogte van gamification en serious games.” Haar kinderen inspireren haar vaker bij het schrijven: ‘’Ik heb onlangs twee kinderboeken uit het Engels vertaald. Mijn zoontje vond het wel cool als ik Disney's Junglebook onder handen zou kunnen nemen. Ik wilde graag the Incredibles. Uiteindelijk heb ik ze allebei vertaald, ze komen eind juni uit.”

Wereldwonder
Het boek van Van Hest is voorgeselecteerd. Ieder kind kon boeken aandragen voor de Kinderjury. Na een nominatie van vijf boeken per leeftijdscategorie wordt op 27 juni het winnende boek bekend gemaakt. “Ik sta tussen Paul van Loon en andere populaire kinderboekenauteurs, dus er moet wel een wereldwonder gebeuren voordat ik win. Maar ik vind dit al superleuk.”

Maar waarom zijn kinderboeken zo leuk om te schrijven? “Alles kan een kinderboek, dat maakt het zo heerlijk om te doen. Mijn volgende heet: Dat kan ik! Insecten spelen daarin de hoofdrol. Ik laat zien in de verhaaltjes hoe kleine dieren heel sterk kunnen zijn, moedig, hoe ze angsten overwinnen zoals ook kinderen dat kunnen. Dat is toch geweldig! Ik hoop nog veel boeken te kunnen maken.”