Jacky Eickes,
oktober

In 2054 nog in de coronacrisis

Als het zo doorgaat zitten we in 2054 nog in de coronacrisis. Daar ben ik oprecht bang voor. De ene helft van Nederland zit namelijk middenin een complottheorie en heeft ‘schijt aan de overheid’, terwijl de andere helft het virus en de maatregelen wel serieus neemt en zelf al in lockdown gaat.

De complottheoriërs (zo noem ik ze maar even) leggen op ieder ieniemienie slakje zout. Zoals toen Irma Sluis in haar handen kuchtte. Irma, de heldin van de persconferenties, werd ineens de vijand van de natie der complotdenkers. Zo las ik op twitter: ‘als de overheid zich er al niet aan houdt!!!11!!!'.

Ikzelf ben echt onder de indruk van ons coronabeleid. Dit is geen politiek statement van mij, maar een constatering. Natuurlijk gaan er dingen mis en worden er fouten gemaakt. Politici zijn ook maar gewoon mensen, die als ze thuiskomen uitgeput op de bank gaan zitten.

Ik ben in ieder geval geen complotdenker. Ik denk niet dat Mark na een lange dag op de bank neerploft met een evil laugh en denkt: 'Heb ik Nederland tóch maar weer een beetje meer verpest vandaag' en daar met zichzelf op proost. Ik denk dat Mark het beste met ons voor heeft.

Toch denk ik dat we in 2054 nog steeds in deze crisis zitten. En dat komt niet door ‘de studenten die voor alle besmettingen zorgen’. Dat komt door de mensen die bewust ‘niet meer geloven in corona’, die bewust naar buiten gaan en bewust op Facebook lopen te rellen en mensen opjutten met Fake News

Het komt door alle Karen’s en Gerda's die de bloemetjes buiten zetten en elkaar daarbij nog net niet onderspugen van enthousiasme. En dat terwijl de rest van Nederland achter de geraniums zit.

Jacky Eickes is journalist, afgestudeerd aan Fontys Hogeschool voor Journalistiek. Zij is redacteur van Bron en schrijft daarnaast ook elders al dan niet digitale kolommen vol.

Elle van den Goorbergh
Beste Jacky,
Hieronder een oprecht sterk artikel dat op een gefundeerde manier mensen aan het denken zet zonder stellingname. Veel wijsheid toegewenst. Vriendelijke groet,
Antoinette knol
Hoi Jacky,
Mooi gezegd/geschreven! Helemaal mee eens, met alles wat je schrijft.
Een verademing om dit te lezen.

Ik kom helaas ook aardig wat complot theorie en mensen die zich niet aan de regels houden tegen en vind het erg lastig om dan nog aardig te blijven en niet tegen ze in te gaan (ik hou me wijselijk in, want helaas bereik je daar ook niks mee, want juist daardoor ontstaat er al een hoop ellende: elkaar overtuigen van elkaars gelijk zonder dat iemand een echte kenner is en daarover kan oordelen!)

Ook ik denk, tjonge wat moet dat moeilijk zijn om te proberen deze virus in te dammen. Hoe frustrerend het is, dat mensen niet willen samen werken om de gemaakte regels te volgen en kijken wat het effect daarvan is.
Arno Kierkels
2020
Als docent sociologie probeer ik mijn studenten mee te geven dat ze gedrag van groepen mensen zouden moeten kunnen verklaren, dat er vele identiteiten zijn waar je je bij thuis kunt voelen en dat kritisch nadenken over de grootste vrijheidsbeperkende operatie sinds de Tweede Wereldoorlog het mínste is dat je kunt doen.

Maar in zes alinea's en een handjevol meer zinnen wordt hier 'de complotdenker' verantwoordelijk gehouden voor een crisis die nog 34 jaar duurt? Ik wil je van harte aanbevelen je te verdiepen in de kritische stemmen op het huidige beleid en de nuance op te zoeken als journalist (!!!).

Je vindt ze o.a. bij tig hoogleraren (van Ira Helsloot tot Jan Rotmans en Ewald Engelen), bij epidemiologen in bv. de UK (gelieerd aan Harvard en Oxford University) of bij onze oosterburen bij de landelijke zender ARD. Die laatste is interessant. Ze geven ruiterlijk toe dat ze hebben bijgedragen aan het creëren van angst en een nauwe focus op coronadoden, zonder vergelijkingen te maken met andere (aanstaande) pandemieën (Rhino-virus, de klimaatcrisis en de aankomende economische crisis)

Enfin, de media hebben jou in elk geval goed te grazen genomen. Als je nuances dúrft te plaatsen bij dit beleid blijft er weinig meer over. Het wordt hoog tijd dat we dat het kabinet die nuance gaat plaatsen, anders blijft er van artikel 20 GW weinig over voor de GEHELE samenleving (incl. zelfstandigen, jongeren, horeca- en cultuurondernemers en bv. kankerpatiënten).

Ik zal binnenkort ook weer eens een stuk schrijven voor BRON. Hopelijk wordt deze geplaatst.

Mvgr.
bart
2020
als journaliste verwacht van jouw, wel dat je in hokjest/vakjes stoppen van mens vermijdt. Dat is juist klein denken wat je doet ipv scherp blijven.
Louis van Otterdijk
2020
Jacky, Ik hoop dat complotdenkers over jou woorden gaan nadenken. De situatie is zorgelijk.
Matthieu Onderdijk

Mooi verwoord