Tilburg,
december
2020

Ik zou zeker een vaccin nemen voor fysiek onderwijs

Iedereen heeft te maken met de coronapandemie. In een serie korte verhaaltjes laat Bron studenten van Fontys vertellen wat hen bezighoudt in deze crisistijden. Deze week: Sander (21), hij doet de lerarenopleiding Biologie in Tilburg.

“Ik ben van Tilburg terugverhuisd naar Maastricht vanwege mijn stage. Die doe ik daar bij het Sint Maartenscollege. Ik zit zelf ondertussen al in het vierde jaar van mijn opleiding, maar ik ben mijn tweede- en derdejaarsstage aan het afronden.

Gelukkig hoefde ik geen nieuwe kamer te zoeken in Maastricht, want mijn moeder had haar oude huis nog niet verkocht. Het stond nu leeg, dus ik ben er samen met mijn broertje ingetrokken. Ik zou niet weer bij mijn ouders willen wonen.

Ik vind het wel lastig dat ik mijn huisgenoten niet meer zie. Als de stage klaar is, ben ik van plan om terug te gaan. Wat ik verder heel erg mis is het contact met klasgenoten en onze studievereniging Omnia Bèta. Ik heb mijn kamer aangehouden, dus dat komt wel weer goed.

Online les is niet fijn. Ik ga graag in discussie en dat gaat beter bij fysieke lessen. Ik zou zeker een vaccin nemen om weer volledig fysiek onderwijs te kunnen volgen. Ik denk dat het nodig is om af te komen van deze benauwde situatie en om meer veiligheid te creëren, ook buiten Fontys.

Ik heb mezelf een klein beetje verdiept in hoe vaccins worden geproduceerd en ik ben er niet heel bang voor. De gevolgen zouden niet erger zijn dan wat er nu gaande is.” [Kasper Wienk]

Jan Barens
2020
Ik zag dat mijn vorige reactie afgekapt was, dus even opnieuw

Laten we deze reactie beginnen met het feit dat ik diverse vaccins heb gehad van hepatitis A, gele koorts, Tetanus enz.

Ik wil even ingaan op deze zin

1) Wat heeft een vaccin te maken met wel of geen fysiek onderwijs? Maw als iemand geen vaccin neemt dan kan geen fysiek onderwijs?

Sars, Mers, Zika, Ebola, Mexicaanse griep is allemaal voorbij gegaan.

Even een puntje voor de Mexicaanse griep vaccins, 1200 narcolepsie gevallen in Nederland. Vergis je niet, die waren ook zogenaamd veilig.

2) we hebben een immuunsysteem dat is minister de Jonge vast vergeten. Veel personen hebben in het verleden wel met corona te maken gehad en velen kunnen dan ook goed om met een nieuw soort corona virus. T cellen zorgen ervoor dat nieuwe corona virussen herkend worden. Uit de cijfers blijkt ook dat 99.8% wereldwijd het virus overleefd. De groep 80 plus zitten vooral in de gevarenzone.

3) gezien uw leeftijd en dat geldt ook voor iedereen onder de 50 jaar. is er heel weinig risico om te overlijden aan covid 19. Ik heb daarvoor de officiële cijfers geraadpleegd en dan de sterfte per leeftijdsgroep bekeken.

Dus waarom als u nu gezond bent en weinig risico hebt, waarom zou u dan een niet bewezen vaccin nemen?

Vaccins volgens de disclaimer van de WHO, ik zou die zeker eens opzoeken, hebben net als medicijnen bijwerkingen. Elk vaccin heeft een lijst van bijwerkingen van simpele onschuldige zaken van roodheid, opgezwollen arm (dat heb ik gehad) tot sterfte, en alles daartussen.

Dus het risico voor u in uw leeftijdsgroep is zo goed als nul. Maar de kans op bijwerkingen gaan dat niet zijn, en zoals hierboven geschreven, er zijn altijd bijwerkingen. Als ik zou moeten kiezen op uw leeftijd en de beide risico's tegen elkaar zou afwegen. Dan bleef ik lekker gezond zonder een vaccin. Want je weet wat je hebt, en weet niet wat je krijgt.

4) Ik merk ook dat mensen een soort gevoel hebben dat ze iets terug moeten doen.

Even in perspectief wat er gebeurd is. Onze rechten zijn afgenomen voor een virus dat een vergelijkbare sterfte heeft als griep. 0,14% (covid), 0,12% griep.

Dus buiten dat het ziekte verloop niet te ontkennen erg is, kunnen we toch wel besluiten dat we nu onze rechten wel terug mogen hebben. En dus echt niet iets moeten gaan doen als tegenprestatie voor de overheden die op basis van foute inzichten al 9 maanden onze grondrechten schenden.

Even over dit stukje

Elke keer als je in een vervoermiddel stapt hebt u meer kans om te overlijden dan aan covid. Elk jaar is er een griepseizoen. Ook al hebben we een vaccin dat voor 40% werkt, toch sterven er in Nederland gemiddeld 6200 mensen aan griep.

Als we de getallen van Nederland bekijken van dit jaar ten opzichte van vorig jaar dan zien we zelfs een ondersterfte. Kijk dan naar het totaal en niet alleen Covid.

MORAAL:
Uitgaande van de harde cijfers moeten we gewoon terug allemaal normaal gaan doen. Accepteren dat er altijd een risico is. En gelukkig in dit geval een vergelijkbaar risico als griep.

Voor 70 plus is het aangewezen om voldoende te bewegen, voldoende zon, zink en vit D3 supplementen. Want uit onderzoek blijkt dat de betreurenswaardige covid doden, die stoffen misten of ze hadden onderliggende ziektes.

En het risico dat de zorg overbelast wordt is een probleem voor het beleid. Daar betalen we belasting voor, en dat is hun taak. Nu wordt dat mooi in onze schoenen geschoven. Maar het feit blijft dat er hard bezuinigd is in de zorg.

PROBLEEM
Het echte probleem is dat de media geen realistisch beeld geeft van de situatie. En dan komt er misinformatie en dan gaan mensen verkeerde beslissingen nemen.
Jan Barens

Ik wil even ingaan op deze zin