Ik word niet uitgedaagd
Ik zat in de auto en hoorde het nieuwe nummer van Marco Borsato, Armin van Buuren en Davina Michelle. Dans. Ik zette de radio harder. Ik hou namelijk van een beetje foute, Nederlandstalige muziek. John de Bever. Hazes. Samantha Steenwijk. Dat werk.
Het probleem is dat ik zo eigenlijk niet wil zijn. Ik zie mezelf meer als iemand met een verfijnde muzieksmaak. Niet commercieel. Experimenteel. Cutting Edge. Alleen: Spotify suggereert mij steeds Nederlandstalige nummers. Op basis van mijn eerdere keuzes. En daar kan ik moeilijk weerstand aan bieden.
Netflix vind ik fantastisch vanwege het enorme aanbod aan documentaires. Daar kan ik zoveel van leren. Daar kan ik groeien als persoon. Vind ik echt! Maar helaas, elke keer als ik op Netflix kom, kies ik voor een serie. Breaking Bad, Ozark, Peaky Blinders. En dus suggereert Netflix steeds weer een nieuwe serie. Zo kom ik nooit aan die documentaires toe. En wederom is verzet zinloos.
Op YouTube wil ik dingen leren maar kijk ik naar de Tien Mooiste Goals Ever. Op Blendle wil ik me verdiepen in filosofie, maar lees ik slechts sportartikelen. En ga zo maar door.
Bij Fontys weten we: groei bereik je door aandacht én uitdaging. Maar de algoritmes, de filterbubbels, de kunstmatige intelligentie, ze dagen me niet uit om de man te worden die ik wil zijn. Juist niet. Ze trekken me dieper het moeras in van de man die ik ben.
Mijn resultaten uit het verleden bieden helaas wel een garantie voor de toekomst.
Rens van der Vorst is technofilosoof, hoofd IT Innovatie bij Fontys en auteur van 'Appen is het Nieuwe Roken' .
En je columns zijn erg plezier om te lezen Rens!