‘Ik was wel even bang dat ik het enige meisje zou zijn’

Meer meisjes kiezen techniek, maar niet in het hbo

Nienke, Annapaula, Elsie en Marjolein doen een techniekopleiding. Ze zijn nog in de minderheid, maar meisjes kiezen wel steeds vaker het profiel Natuur- en Techniek op de middelbare school, meldde het Centraal Bureau voor Statistiek gisteren. De technische opleidingen van het hbo en de universiteit profiteren daar alleen nog niet van.

door Renée de Kruif en Petra Merkx
Bij universiteiten en hbo's neemt het aantal meisjes bij technische opleidingen nauwelijks toe, staat in de cijfers van CBS. Van het aantal studenten dat een technisch diploma haalde bij Fontys, groeide het aandeel meisjes de afgelopen tien jaar wel van 1,7 naar 4,5 procent. Bron vroeg aan vier meisjes die nu een techniekopleidnig doen, hoe dat bevalt.

NienkeNienke van der Krabben, tweedejaars Elektrotechniek
“Ik heb wiskunde altijd al erg leuk gevonden. Daarom koos ik een studie koos waarbij wiskunde een grote rol speelt. Ik heb specifiek voor Electrotechniek gekozen omdat het een studie is waarbij je altijd met vernieuwende dingen bezig bent. Ik was wel even bang dat ik het enige meisje zou zijn, maar we zitten met zes meiden in de klas. Ik vind het helemaal niet erg dat we maar met zo weinigen zijn. De sfeer in de klas is prima. Ik denk dat het wel beter zou zijn voor de resultaten van een groep als meer meiden voor deze studie kiezen, omdat wij wel wat serieuzer werken.”

AnnapaulaAnnapaula Coenen, tweedejaars Elektrotechniek
“Je hebt als meisje op een techniekopleiding wel last van vooroordelen. Ze denken dat je dingen niet kunt begrijpen, omdat je een meisje bent. Sommige mensen vinden vooraf al dat je niet goed in techniek kunt zijn. Ik vond als klein meisje techniek al interessant, vooral wiskunde. Ik vind het leuk om nieuwe dingen te bouwen. Ik denk dat meer meiden het leuk vinden om techniek te studeren, maar door het imago dat het alleen voor jongens is, kiezen ze toch voor een andere studie. Aan dat imago zou gewerkt moeten worden.”

Marjolein van der Aa, tweedejaars Mechatronica
“Ik ben best wel creatief. Daarnaast houd ik ook van high tech snufjes en het oplossen van puzzels. Ik vind studeren en werken met techniek een soort van oplossen van een grote puzzel. Dit jaar zitten we met zes meiden in de klas. Dat is een recordaantal. Ik denk dat er nog een stereotiep beeld rondom techniekopleidingen hangt. Wat in mijn ogen vreemd is, want op middelbare scholen kiezen genoeg meiden voor het profiel Natuur en Techniek. Het is voor techniekopleidingen wel goed als meer meiden voor die richting zouden kiezen, omdat meiden vaak wat serieuzer zijn dan jongens. Jongens hebben nogal gauw de neiging te denken ‘dat doen we wel even’.”

Elsie Harper-Tarr, tweedejaars Mechanical Electronics, komt uit Engeland
“Ik vind het interessant dat in de klas meer jongens dan meiden zitten. Het geeft een ander perspectief. Jongens werken nu eenmaal anders dan meiden. Ze zijn makkelijker in omgang en meiden bitchen nou eenmaal gewoon meer. Er hangt wel nog een stigma rondom meiden die een techniekstudie volgen. Het is grappig om te zien dat sommige jongens verrast zijn als je laat zien dat je iets van techniek snapt. Überhaupt de reacties van mensen wanneer ik ze vertel dat ik een techniekopleiding volg. Ik denk dat het belangrijk is dat jongens anders gaan reageren, dat het dan voor meiden leuker wordt om iets in de richting van techniek te kiezen.”

Lees ook het artikel van CBS: Techniekonderwijs wordt populairder bij meisjes.