Tilburg,
december

Ik snap wel waarom de kerk open mag blijven

Iedereen heeft te maken met de coronapandemie. In een serie korte verhaaltjes laat Bron studenten van Fontys vertellen wat hen bezighoudt in deze crisistijden. Deze week: Lorna (18), student aan de lerarenopleiding Godsdienst in Tilburg.

“Ik merk dat ik veel meer mijn best moet doen om de motivatie te behouden voor mijn studie. Ik ben een echt mensen-persoon dat graag in het gezelschap van anderen is. Dat helpt me om me beter te kunnen concentreren. Ik vind het heel erg jammer dat we elkaar nu zo weinig zien.

Ik zie wel nog vaak de bezoekers van de kerk op doordeweekse dagen. Er mogen dertig mensen aanwezig zijn, maar dat zijn er meestal niet meer dan tien. Ik ga dan met een vast groepje, samen met drie jongens.

De kerk is niet meer zo interessant voor jongeren. Het valt op dat wij bij zo’n kerkbijeenkomst verreweg de jongsten zijn. De kerk is minder aantrekkelijk omdat jongeren tegenwoordig veel spirituele dingen ontdekken, bijvoorbeeld mindfullness.

Ik ga sinds corona steeds vaker naar de kerk. Het is echt een steun in deze onzekere tijd. Even dat momentje van rust tijdens al die gekte die zich buiten de kerkdeuren afspeelt.

Ik snap ook waarom de kerk open mag blijven. Naar een café en restaurant gaan is superfijn, maar het is geen levensstijl. Ik kan me voorstellen dat een tijd als deze zwaar valt voor horecaeigenaren, omdat dit voor hen wel een groot gedeelte van hun leven is. Maar de kerk is anders. Je staat ermee op en je neemt het overal mee naartoe. De kerk is een houvast voor mensen.” [Kasper Wienk]