maart

"Ik oefen nu maar een beetje in mijn kamer"

Ook al gaan de colleges vooralsnog gewoon door, het coronavirus laat ook Fontys-studenten niet koud. Bij de Kunsten zijn praktijkruimtes dicht, sommige studenten zagen hun stage in het water vallen en een student met een Aziatische achtergrond kreeg tijdens haar bijbaan te maken met racisme.

Bij de opleiding Circus and Performance Art zijn alle praktijklessen geschrapt. NoéDe Franse student Noé vindt deze maatregel stom, maar begrijpt ook wel waarom de opleiding dit doet. “We zijn altijd in contact met elkaar, we komen allemaal van andere landen en we zijn bijna allemaal terug naar huis gegaan voor de vakantie.”

Hij heeft de praktijklessen wel hard nodig om te oefenen. “Ik heb over een maand een duo-presentatie met een studiegenoot voor een examen, hoewel de datum waarschijnlijk verandert. Ik oefen nu maar een beetje in mijn kamer om mijn flexibiliteit te trainen.”

Hij doet op dit moment ook aan aeriel silk, een vorm van luchtacrobatiek. “Ik moet mijn lichaam hiervoor blijven trainen om een goed punt te halen en dat is nu niet meer mogelijk.”

Repetitieruimtes dicht
Jeremy, gitarist op de Rockacademie, kan niet meer elk moment van de dag een repetitieruimte in. “Ze mogen nu alleen gebruikt worden tijdens lessen. Ze raden aan Jeremyom die ruimtes buiten lestijden leeg te houden.”

Hij begrijpt de maatregelen, maar hij snapt niet dat ze niet meteen alles afsluiten. “Je hebt nog steeds contact met je klasgenoten en leraren in een kleine ruimte, dus ik zie er niet echt het nut van in.”

Hij denkt dat de studenten last gaan krijgen van deze beslissing. “We hebben over een aantal weken een optreden in de 013 en volgende week is het go- of no-go-moment waarop leraren en bandcoaches beslissen of je repertoire hiervoor goed genoeg is. Wij hebben die repetities nodig. We hebben nog niet gehoord of dit moment verplaatst gaat worden.”

Stage in Milaan
Pedagogiekstudent Chantal was net een weekje in Milaan toen ze bericht kreeg dat de scholen dichtgingen. Ze zou eigenlijk stagelopen tot juli, maar loopt door deze omstandigheden naar eigen zeggen studievertraging op.

“Ik baal heel erg van deze situatie, maar ik kan er niks aan doen. Het liefst ga ik terug naar Milaan, ook omdat ik nog huur moet betalen tot juli. De opzegtermijn is twee maanden en Chantalde noodsituatie duurt nog tot april, ik hoop dat ik er dan nog vier maanden kan wonen.”

Thuisblijven
Alsof de situatie nog niet vervelend genoeg was, kan ze ook niet meteen aan het werk. “Ik had mijn baas van de Albert Heijn laten weten dat ik was teruggekomen. Ik kreeg de dag erna bericht dat ik kon komen werken.”

“Het was fijn dat ik meteen aan de slag kon. Maar toen ik een collega vertelde over mijn ervaring, schrok ze dat ik in Milaan was geweest. Ze is naar mijn baas gegaan en heeft verteld dat ze zich niet veilig voelde.”

Hoewel ze zich had laten inlichten door het RIVM en de GGD, die zeiden dat ze gewoon kon werken, werd ze toch naar huis gestuurd. “Als het allemaal een beetje is gesust, kan ik waarschijnlijk volgende week weer aan de slag.”

Racisme
Sharyn, student Pedagogiek in Eindhoven, werkt bij een Vietnamese foodstand. Zij heeft niet zo zeer last van de directe Sharyngevolgen van het coronavirus, maar wel van misplaatste racistische uitingen.

“Als ik niet in een Aziatische setting ben, dan zien mensen mij niet als Aziatisch. Logisch, want je ziet het niet meteen aan mij. Maar tijdens werk denken ze daar anders over. Mensen staan voor mijn foodstand en roepen dan: ‘Oh nee, als we hier eten, krijgen we corona.’ Ze maken er misplaatste grapjes over.”

Sharyn vindt het vervelend dat mensen denken dat dit grappig is. “Ikzelf hoor het niet de hele dag door, maar als ik denk aan de mensen die meer Aziatisch zijn dan ik … die hebben hier waarschijnlijk dagelijks mee te maken.”

Sporters
De studenten die van plan waren te gaan sporten bij het Sports Center in Tilburg, moeten wachten tot minimaal 16 maart tot ze weer kunnen trainen. De lessen, trainingen, evenementen en competities zijn vanaf vandaag stopgezet.

De studenten uit Eindhoven kunnen wel nog terecht bij het Sports Center, maar zij hebben strenge regels voor de bezoekers. Als er ook maar een klein teken is van ziekte, ben je niet welkom en kun je worden weggestuurd. Ook vragen ze alle machines en halters te desinfecteren na gebruik. [Kasper Wienk]