In Rio zag je grote verschillen met Nederland

Iedereen wordt geraakt door de coronapandemie. In deze serie korte verhaaltjes van Bron lees je wat studenten bezighoudt tijdens deze crisis. Deze keer: Friso (21), student Vastgoed en Makelaardij in Eindhoven.

“Ik ben tijdens de coronacrisis op kamers gegaan en ik heb in december met mijn vriend een reis naar Brazilië gemaakt om mijn schoonouders te ontmoeten. Dat laatste was een risico, omdat het spannend was wat er zou gebeuren met het reisadvies. Toen we vertrokken stond het reisadvies nog op geel. Als het advies op oranje stond waren we niet gegaan. Wel moesten we zowel op de heen- als terugreis acht dagen in quarantaine.

Friso (links) en zijn vriend StefanoHet was geweldig om mijn schoonouders te ontmoeten in deze vreemde tijd. In Rio zag je grote verschillen met Nederland. Iedereen had mondkapjes op, maar er waren geen regels voor een maximum aantal personen in een ruimte. Het normale leven ging daar gewoon door. Er waren alleen veel musea dicht.

Ik zit nu dus sinds een tijdje op kamers en wat ik heel erg mis is het contact met mensen. Ik zie mijn vriend dagelijks en in Rio zag ik mijn schoonfamilie, maar mijn klasgenoten en vrienden zie ik heel weinig. De online lessen vind ik waardeloos. Voor mijn gevoel leer ik er helemaal niks van omdat ze alleen maar uit quizzen en kennisclips bestaan.

Door de coronacrisis haalde ik mijn eerste jaar van mijn studie vorig jaar niet. Ik doe het jaar opnieuw, maar het is nog steeds lastig. Gelukkig mag ik sinds kort studeren op de campus in Eindhoven. Inmiddels volg ik ook een LOI-opleiding tot assistent-makelaar. Dat had ik zonder de coronacrisis nooit gedaan." [Sanne van der List]