Tilburg,

“Ik kon de collegezaal niet in”

Stefan Buitenhuis is redacteur bij programma ‘Minister van Gehandicaptenzaken’

Nederland heeft sinds maandag een ‘Minister van Gehandicaptenzaken’. Die is hard nodig, vindt Stefan Buitenhuis. Deze oud-student Journalistiek zit in de redactie van het KRO-NCRV-programma dat afgelopen weken op zoek ging naar een geschikte kandidaat. Als ‘Stefke’ liet hij in dat programma zien welke obstakels mensen met een handicap tegenkomen.

Rick Brink is door een jury en het publiek gekozen als de nieuwe minister, voor een jaar. Hij en Stefan hebben toevallig dezelfde aandoening. “Ik heb Osteogenesis Imperfecta, wat inhoudt dat ik mijn botten snel breek. Daarom zit ik in een rolstoel. Ik heb dit al sinds mijn geboorte, waardoor ik kleiner ben gebleven en ook iets anders ben gevormd.”

Wheeler
Stefan (34), beter bekend als ‘Wheeler’, kan zich dus goed identificeren met de twee miljoen Nederlanders die minder kans hebben op bijvoorbeeld een baan of goed onderwijs door hun beperking.

Toen hij destijds bij Journalistiek studeerde en voor het eerst de collegezaal probeerde binnen te komen, dacht hij: what the fuck? Fontys Journalistiek bleek niet helemaal 'rolstoeltoegankelijk'.

“De spiegel op het invalidetoilet Stefan Buitenhuis interviewt de nieuwe 'Minister van Gehandicaptenzaken'.hing op stahoogte, ik kon onmogelijk bij het koordje van de spoelbak en ik kon niet gewoon naar binnen bij de collegezaal. Ik moest via een aparte deur naar binnen, die ik dus ook nog eens niet zelf open kon doen omdat er alleen aan de binnenkant een klink zat.

En dan moest ik aan een bijzettafeltje bij de docent aan tafel. Dat vond ik echt bizar eigenlijk.” Hij schreef er een kritische blog over.

Kritische blog
“Twee maanden na die blog heeft de directeur alles aangepast. Hij nam dat behoorlijk hoog op ja, daar kun je alleen maar respect voor hebben.

Vaak weten mensen ook niet dat zoiets speelt, dat komt pas aan het licht wanneer iemand met een beperking ergens studeert of naar school gaan en zijn mond opentrekt.

De directeur heeft een rijplank laten maken, de spiegel verplaatst en eigenlijk alles wat in mijn blog naar voren kwam, aangepast. Ook over de Fontys-locatie Stappegoor - waar ik ook nog wel eens kom - ben ik nu praktisch alleen maar positief: liften, elektrische deuren. Tuurlijk, er kunnen altijd wel dingen beter.”

Expertise
Stefan deed vorig jaar bij KRO-NCRV als freelancer een klus, toen de vacature voor de functie van redacteur bij Minister van Gehandicaptenzaken vrijkwam. “Ik heb meteen gesolliciteerd. Door mijn expertise over het onderwerp ben ik aangenomen. Dat is niet alleen maar vanwege mijn beperking. Niet al mijn collega’s hebben een beperking, sommigen wel. Het is een inclusieve redactie.”

De redactie van het KRO-NCRV-programma volgde de afgelopen weken zes kandidaten tijdens hun campagnes voor het officieuze ministerschap, een titel waarvoor onder meer Lucile Werner zich sterk maakte en als doel heeft om toegankelijkheid voor mensen met een handicap onder de aandacht te brengen.

Stefan gaat nu de liveshow is afgelopen, samen met zijn collega’s en de nieuwe minister actie en discussie voeren. “We gaan online door; we volgen de minister met items en we gaan ook door met de serie waarin ik acteer: ‘Stefke’, waarin ik problemen en obstakels waar mensen met een beperking tegenaan lopen, laat zien.”

Grote stappen zetten
“Wanneer ik zelf de minister zou worden, zou ik net als Rick beginnen met oplossingen te zoeken voor kinderen met een beperking. Daar is het meest te winnen denk ik. Ik zou alle kinderen met een beperking naar het regulier onderwijs laten gaan, zoals ik zelf heb gedaan, zodat kinderen met en zonder beperking leren met elkaar om te gaan.”

“Zo leert iedereen dat iemand met een beperking óók kwaliteiten en talenten heeft. En geeft iemand zonder beperking – die later wellicht werkgever wordt – iemand mét beperking waarschijnlijk sneller een kans. Dan wordt ten eerste het onderwijs beter en worden ook nog eens de baankansen groter. Dan worden er grote stappen gezet.” [Jacky Eickes]