april

Ik kies voor mijn stage, school gaat voor

Iedereen heeft te maken met de coronapandemie. In een serie korte verhaaltjes laat Bron studenten van Fontys vertellen wat hen bezighoudt in deze crisistijden. In deze aflevering: Judith (23) student Verpleegkunde in Eindhoven.

“Op dit moment loop ik stage in de gehandicaptenzorg, in Tilburg. Dat betekent wel dat ik mijn bijbaan in een verzorgingstehuis voorlopig niet kan beoefenen: ik mag van mijn werkgever op dit moment niet op twee verschillende plekken werkzaam zijn. Dus heb ik voor mijn stage gekozen, want school gaat voor.

Mijn stageplek is een zorginstelling in Tilburg en ik merk dat het moeilijk is voor de bewoners om met de maatregelen om te gaan. Ze leven de regels na, maar er heerst onbegrip. Ik realiseer me dat het ontzettend moeilijk is voor ze. Vooral wanneer ik de vraag krijg van bewoners waarom het personeel wél naar hun familie mag, maar zij niet.

Online bespreken we met medestudenten en docenten casussen uit de praktijk, momenten uit de stage die ons bijblijven. Het is moeilijk om een band op te bouwen met je klasgenoten als je gevoelige informatie deelt via het internet, maar we leren wel reflecteren, wat het doel is van de casusbesprekingen.

Verder besteed ik mijn tijd thuis. Ik probeer naast het doen van de boodschappen wel dagelijks een frisse neus te halen met bijvoorbeeld een wandeling. Maar verder blijf ik thuis, waar ik ook sport en aan school kan werken. En een beetje Netflix kan ook geen kwaad.” [Thieu Schraven