februari

“Ik hou ook van top-40 hoor”

Bedrijfskunde-student speelt mee in Nederlands Studenten Orkest

Jasper van Noort (22) studeert bedrijfskunde aan Fontys Hogeschool Management, Economie en Recht. Echter: hij heeft nog een carrière. Sinds oktober vorig jaar speelt hij hoorn in het gerenommeerde Nederlands Studenten Orkest (NSO): “Het conservatorium hoeft voor mij niet. Daarmee kom je toch amper aan een baan.”

We bellen Jasper als hij in de bus naar Slovenië zit. Het Nederlandse deel van de tournee ‘Droom!’ is maandagavond afgesloten in het Amsterdamse Concertgebouw. Nu volgen optredens in Ljubljana en Klagenfurt (Oostenrijk). “Momenteel zijn we op de impressionistische toer. Op het repertoire staat Prelude a l’après-midi d’un faune van Debussy en muziek van Igor Stravinsky. Harpist Remy van Kesteren is mee als solist.”

Studie heeft prioriteit
Jasper verkeert sowieso in goed gezelschap. Ook zijn broers Evert (contrafagot) en Siebren (bastrombone) blazen mee in het symfonieorkest. Alle drie doen ze daarnaast Jasper, Siebren en Evert.een full time-studie: Jasper bij Fontys en zijn broers aan TU Eindhoven. Die combinatie is niet echt een probleem. Jasper: “Het NSO bestaat uit studenten. Er wordt rekening gehouden met onze agenda’s. We repeteren en spelen met name in de avonduren en tijdens vakanties.” Toch moest Jasper voor deze tournee het begin van zijn stage opschuiven. “Dat is in overleg met de opleiding prima geregeld. Ik begin een maand later en werk dan door aan het begin van de zomervakantie.”

Voor studerende topsporters bestaan er binnen Fontys voorzieningen voor flexibeler studeren. Voor Jasper hoeft zo’n uitzonderingspositie niet. “Ik kies er zelf voor om auditie te doen bij het NSO”, zegt hij nuchter. “Hoe ik dat dan geregeld krijg met mijn studie, is puur mijn eigen verantwoordelijkheid.” Eigenlijk biedt die studie hem juist alle ruimte. “Nu kan ik nog tenminste nog schuiven. Als je een baan hebt, is dat natuurlijk minder. Ik heb trouwens wel besloten dat mijn studie altijd prioriteit heeft.”

Moetje
Dezelfde nuchterheid klinkt door als het gaat om een beroepskeuze. Jasper speelt op hoog niveau. Waarom zit hij niet ‘gewoon’ op Fontys AMPA, oftewel het conservatorium? “Haha, daar heb ik serieus over nagedacht. Maar het is lastig om als beroepsmusicus aan de bak te komen. Bovendien ben ik bang dat muziek dan een ‘moetje’ wordt. Verplicht spelen is een stuk minder leuk.”

Klassieke muziek- veel van Jaspers leeftijdsgenoten zegt het weinig. Voor de meesten is het Ed Sheeran, Drake en de nodige dj’s. “Maakt me verder niet uit- dat is nu eenmaal zo. Ik luister ook wel naar top 40 hoor.” Afgelopen zondag speelde Jasper nog in Muziekgebouw Eindhoven. “Een paar van mijn studievrienden kwamen kijken. Superleuk. Ze waren ook nog zo eerlijk om toe te geven dat ze sommige stukken best mooi vonden.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]