'Ik heb de groepslessen met jongelui gemist'

De coronamaatregelen zijn verder versoepeld; er mag weer meer. Studenten en medewerkers van Fontys kunnen weer aan de slag met hun bijbaan of weer naar de sportschool.

Vanaf vandaag mogen pretparken en dierentuinen hun buitenlocaties en terrassen openen voor publiek, sportscholen mogen hun klanten weer ontvangen en de terrassen hebben ruimere openingstijden.

Esther van AlphenEsther kan niet wachten
Voor iedereen met een sportabonnement is het goed nieuws dat de sportscholen weer open mogen. Administratief medewerker Esther van Alphen van Fontys Economische Hogeschool Tilburg kan niet wachten om weer te beginnen.

Ze heeft als medewerker een sportabonnement bij het sportcentrum van Tilburg University waar studenten en medewerkers vanaf vandaag weer binnen mogen sporten. “Ik heb denk ik al 15 jaar een sportabonnement. Het leukste vind ik de groepslessen”, zegt Van Alphen.

Voor het eind van deze week heeft ze een reservering staan. “Ik heb er heel erg veel zin in.” Het meeste dat Van Alphen heeft gemist is het samen sporten met jongelui, na een dag (thuis)werken.

PuckMinder goed nieuws voor Puck
Voor Puck Schmitz, student Journalistiek, is er is minder goed nieuws. Normaal werkt ze naast haar studie in de Efteling bij horecapunt ‘Het wapen van Raveleijn’, maar dat was vijf maanden dicht en ook nu blijft het onzeker of ze weer aan het werk kan.

“Het Wapen van Raveleijn heeft geen terras en daarom is het nog niet open.” Puck weet niet wanneer ze haar weer inplannen. “De vaste werknemers hebben voorrang en worden eventueel op andere locaties ingedeeld. Daar val ik niet onder.”

Om wat meer zekerheid te hebben op werk heeft Puck ergens anders gesolliciteerd. Daar heeft ze binnenkort een sollicitatiegesprek. “Bij de Efteling heb ik nu niet zoveel zekerheid op werk en of ik word ingepland. Dat heb ik wel bij de baan waar ik gesolliciteerd heb.”

Ondanks dat ze dus mogelijk start met een nieuwe baan, gaat ze voorlopig niet weg bij de Efteling. “Ik heb heel leuke collega’s en ik heb het heel erg naar mijn zin.”

TjiddeTjidde heeft geluk
Student Informatica Tjidde Nieuwenhuizen heeft het geluk gehad dat hij wel kon doorwerken tijdens de lockdown. Hij werkt in het Safari Resort bij Safaripark Beekse Bergen en dat was gewoon open.

“Al heb ik niet het werk gedaan dat ik normaal gesproken doe. Ik werk meestal in de bediening van het restaurant op het resort, maar dat is al een tijdje dicht”, vertelt Tjidde.

Omdat het de afgelopen maanden tijdens de lockdown erg druk was, kon Tjidde toch doorgaan met zijn werkzaamheden. In plaats van zijn vaste plek in de bediening, bemande hij een koffietentje waar gasten koffie konden afhalen.

“Het is niet zo leuk als in de bediening werken omdat het contact met de gasten minder is. Ze bestellen hun koffie en binnen een minuut zijn ze weer vertrokken.”

De terrassen zijn weer open en krijgen ruimere openingstijden. Tjidde mag daarom ook weer aan de slag in de bediening op het terras. “Vijftig mensen maximaal op het terras is wel heel erg weinig. Die kan ik in mijn eentje doen, maar om toch extra werk te creëren staan we met z’n tweeën. Hopelijk wordt alles snel zoals het voorheen was.” [Sanne van der List]