maart

We waren niet nodig op de stageplek

Iedereen heeft te maken met de coronapandemie. In een serie korte verhaaltjes laat Bron studenten van Fontys vertellen wat hen bezig houdt in deze crisistijden. Aflevering 3: Lars (21) student van de pabo in Eindhoven.

“Er was sprake van chaos op mijn opleiding. Net toen het virus uitbrak in Nederland begonnen wij aan onze stageweken. Dat is het moment waarop wij les kunnen geven aan basisschoolleerlingen, dus zijn het de meest leerzame weken.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat de stagiaires wel gewoon op stage zouden verschijnen om de leraren te helpen met klein papierwerk, maar ook met de opvang van sommige kinderen. Dat is namelijk de reden waarom er momenteel wel degelijk kinderen op school zijn, ofschoon de scholen gesloten zijn.

Uiteindelijk besloten de leraren op onze stageplekken, die fungeren als onze mentoren, dat onze hulp niet nodig was. Maar zij zijn dus nog gewoon aan het werk.

Toen ik op een zekere dag aankwam op mijn stageplek (dit was nog vóór de sluiting van de scholen) was het al een raar gezicht. Het leek wel een studiedag. Er waren nauwelijks leerlingen aanwezig. Niet alleen omdat veel kinderen een beetje ziek waren en thuisbleven, maar ook omdat veel ouders hun kinderen uit voorzorg thuishielden.

Ik maak me uiteraard zorgen over het virus, maar ook ik kan niet voorspellen hoe het verder zal verlopen. Daarom zou ik gewoon aan iedereen willen meegeven: luister naar het RIVM. Als leraar in spe is het immers mijn taak om mensen wijze lessen mee te geven, haha.” [Thieu Schraven]