Venlo,
juli

“Ik doe precies wat ik leuk vind”

Net afgestudeerd en bezig met je eerste echte baan. Hoe bevalt dat en waar loop je tegenaan? In de serie ‘Eerste stappen’ interviewt Bron alumni van Fontys die net van school zijn. In deze aflevering: Joep Brauer.

Naam: Joep Brauer
Leeftijd: 23 jaar
Opleiding: Fontys Mechatronica in Venlo, diploma januari 2019
Werk: Research & Development-engineer bij Inther Group in Venray, dat geautomatiseerde oplossingen ontwikkelt voor opslag en logistiek

Foto: Ton ToemenWat doe je op een werkdag?
“Ik ben verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een geautomatiseerd orderpicking-systeem. Ik coördineer de taken van de betrokken ontwerpers en zorg dat alles verloopt volgens plan. Daarnaast werk ik mee aan het systeem zelf, waarbij ik me richt op het vision-deel, de ogen van de orderpickende robots zeg maar.

Ik kijk welke camerasystemen het meest geschikt zijn om de robots zo veel mogelijk verschillende items te laten herkennen. In het aanbod van onze klanten vind je producten in alle soorten en maten. De kunst is om de robotjes zo slim te maken dat ze die allemaal met gemak verwerken.”

Hoe ging de overgang werk/studie?
“Vlot. Ik werkte tijdens mijn afstudeerstage bij Inther Group ook al aan dit project. Het enige verschil is dat ik nu een dienstverband heb en meer verantwoordelijkheid. Een kleine stap eigenlijk; ik kan niet zeggen dat ik de afgelopen maanden ergens tegenaan ben gelopen.”

Wat heb je in je opleiding gemist?
“Ook de aard van mijn werk ligt precies in het verlengde van de studie Mechatronica. Maar als ik hier toch iets moet noemen, dan het omgaan met leveranciers. Dagelijks voer ik gedetailleerde gesprekken over wederzijdse belangen en verwachtingen. Tegelijkertijd is dat misschien iets dat je in het curriculum moeilijk kunt nabootsen.

Hetzelfde geldt misschien voor de communicatie en het richting geven in een team, waarbij het soms ook wringt tussen mensen. Met dat laatste ben ik zelf vooral vertrouwd geraakt toen ik bestuurslid was van onze studievereniging. Maar wie weet is ook dit aspect lastig te vangen in het curriculum.”

Wat maakt dit werk voor jou zo interessant?
“Inther Group is een jong bedrijf met een brede scope. We ontwikkelen eigenlijk alles dat nodig is voor het opzetten van complete distributiecentra: software, hardware en alle bijkomende elektronica. Daarbij is er veel dynamiek: ontwikkeltrajecten zijn kort en je krijgt volop eigen verantwoordelijkheid. Dat alles maakt dat je voortdurend met innovatieve projecten en nieuwe technieken bezig bent.

Daarnaast ben ik hier mechatronicus pur sang en kan ik alle kanten van ons vak − software-engineering, elektronica en mechanica – perfect combineren. Ten slotte heeft ons bedrijf vestigingen in vijf landen, waaronder China en de Verenigde Staten. We blijven groeien en ook dat biedt natuurlijk perspectief.”

Tevreden?
“Zeer. Ik heb superleuke collega’s en doe precies wat ik leuk vind. Ik vind het gaaf om verschillende expertises samen te smeden en op die manier innovatieve systemen te bouwen. In de toekomst wil ik graag meer de management-kant op en ook dat kan ik hier realiseren. In de ‘helikopterview’ ligt volgens mij mijn kracht. Weliswaar meekijken met de technische uitvoering maar vooral ook regelen, sturen en ondersteunen.

Veel mechatronicastudenten blijven erg op de details van de uitvoering zitten. Maar ik vind vooral het grotere plaatje en het combineren van dingen interessant. Aan het begin van de opleiding merkte ik al hoe leuk ik dat vond.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]