augustus

'Ik doe mijn gemiste intro nu dubbel over'

Voor duizenden eerstejaars studenten was de introductieweek de kennismaking met Fontys, studiegenoten en de stad waarin zij gaan studeren. Dat moesten de nieuwkomers van vorig collegejaar allemaal missen. Sommigen haalden het nu alsnog in. "Echt heel leuk. Ik doe het nu dubbel over."

De nieuwe studenten van Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken (MBRT) hebben hun intro erop zitten, deze donderdag. Maar nog niet helemaal. Het Purple Festival gaat niet door, maar de 48 (!) introcommissies van de opleidingen stond het vrij om zelf nog iets te organiseren op deze donderdag. Sommige deden niets, andere gaven er nog een draai aan.

Zoals bij MBRT. Om de hoek van hun school in Eindhoven, mogen de eerstejaars in de sportkantine van v.v. Woenselse Boys nog 'een dagje lekker chillen'. De introcommissie had de kantine toch al afgehuurd voor deze week, dus waarom niet. Chillen staat dan voor spelletjes doen in de kantine of op het naastgelegen sportveld. Gezellig een biertje drinken en friet eten. En: silent disco. [Tekst loopt door onder foto]

Het gros van de deelnemers heeft inderdaad een koptelefoon op. Binnen zittend aan een tafel of hangend aan de bar, buiten dansend en meeblèrend onder het dak van de feesttent. Ook Karsten (23) en Bibi (19) gaan er vol voor. Met wat extra motivatie: zij zijn papa en mama. Maar echt kindje, om in introtermen te blijven, zijn ze nooit geweest.Karsten

Vorig jaar was er namelijk alleen een digitale intro. "Ik heb toen niet meegedaan. Ik zag het niet zitten om met een biertje achter een laptop te gaan zitten", zegt Karsten.

"Maar ik haal het nu allemaal in. Ik kom uit Arnhem en kende tot deze week werkelijk niets van Eindhoven. Tips over de stad kon ik mijn kinderen daarom niet geven. Dat gebeurde andersom: ik kreeg tips van een eerstejaars die uit Eindhoven komt."

Klasgenoot Bibi deed vorig jaar wel mee aan de digitale intro. "Maar dit is zo veel leuker. Nu maak je echt contact met elkaar, spreek je makkelijker af om nog even 's avonds de stad in te gaan. Het is zoveel hechter."

Het is een inhaalslag, vindt ook zij. "Dat is wel een van de redenen waarom ik me heb opgegeven voor deze intro."

Honger
En die fysieke intro bewijst zijn nut. Karsten over zijn kindjes: "Je proeft de honger. Ze willen heel graag mensen ontmoeten, andere studenten met wie ze nu een beetje een band kunnen opbouwen. Voor mij geldt dat ik hier eigenlijk als kindje én als papa meedoe."

BibiBibi vult aan: "Mijn eigen intropapa en -mama van vorig jaar zijn er nu ook. Die had ik dus nog nooit in levende lijve gezien."

Dezelfde honger waar Karsten over rept, geldt dus misschien wel dubbel zo hard voor hem en Bibi, en alle andere tweedejaars die aan deze intro meedoen.

"Ik kende mijn studiegenoten alleen van naam en van een foto", zegt Karsten. "En ja, in de laatste periode mochten we dan één dag in de week naar school komen. Maar nu maak ik pas echt contact met sommige jaargenoten."

Jammer dat er geen Purple festival is deze dag, vinden ze allebei.
Maar vergeleken met vorig jaar? Bibi: "Dan is dit toch echt een feest. Natuurlijk zijn we verantwoordelijk voor onze kindjes. Maar, en ik denk dat dit voor veel tweedejaars geldt die nu meedoen, wij doen misschien wel drie keer zo hard mee als de eerstejaars." [Jan Ligthart]