augustus

'Ik ben een nachtje thuis gaan slapen'

Een week Purple is best hard werken

Je loopt kilometers door de stad te sjokken, slaapt slecht of niet, je moet sociaal zijn, vrienden maken,  opdrachten uitvoeren voor de City Game en dan ook nog dansen en enigszins doordrinken. Het is gewoon best hard werken voor de aankomende student, zo’n week Purple. Halverwege, op de woensdagmiddag, heeft menigeen een inzakmomentje.

14.00 uur.

Ze hebben een stadsprogramma, of toch niet. Jawel, en het begint om 14 uur. Nu dus. Maar waar de rest van de groep is… De studenten Applied Sciences weten het even niet en ze vinden het wel best zo, ze chillen op een lange stadsbank op het 18 Septemberplein. Bovendien moet Renate haar ‘wok’ nog opeten.

Twee dagen geleden kende ze nog niemand, nu hebben haar medestudenten haar Van Naat in het Kwadraat genoemd. Die bijnaam staat achterop haar shirt. Omdat ze een beetje fanatiek is in alles, legt ze uit. Dus dat weten ze al van haar. Net zoals Martijn Bodemloze Put is gedoopt vanwege de vier borden nasi die hij gisteravond heeft weggewerkt en Kik Krik me is genoemd, waarvan de diepere betekenis aan de fantasie van de lezer wordt overgelaten.

Dus ja, het wordt vast wel een gezellige klas, denken ze. Door de kennismaking krijgen ze er zeker nog meer zin in. Want een leuke klas stimuleert de samenwerking. “En dan kom je ook tot betere prestaties”, weet Renate.

14.30 uur.

Het Student Hotel naast het station heeft een collegezaal, compleet met oplopende tribune. Hij zit tot aan de nok toe vol met internationale studenten. De voertaal is Engels, studievereniging Innovum heeft de workshop Jump! Movement op het programma gezet. “If we all jump, we move the world”, is het adagium van Ineke Hurkmans, die de workshop geeft. Zij wordt vaak ingehuurd door bedrijven waarvan de medewerkers vastgeroest zijn en te weinig neiging tonen om te veranderen.

Nu hebben veel van deze studenten in ieder geval één grote beslissing genomen in hun leven, en dat is om helemaal naar Nederland te gaan. In deze zaal komen de mensen tot uit Zuid-Afrika, Mexico, Rusland en de VS. Ineke belooft dat ze na deze workshop weten wat hun volgende stap zal zijn. Keita uit Litouwen, die Mechanical Engineering gaat doen, heeft dat nog niet helemaal op het netvlies na afloop. Maar de bijeenkomst heeft haar enorm opgepept, zegt ze. Want het enthousiasme en de energie spatte er vanaf.

15.30 uur.

In een van de zalen van de VUE-bioscoop schuiven Kyra en Patrick aan bij de rest van hun klasgenoten. Ze zijn nog behoorlijk fris: voor studenten van de Hogeschool ICT begint het programma vandaag pas. “We weten niet waarom, kennelijk houden ict’ers minder van feesten. Maar daar hebben wij geen last van.” Op het filmdoek staat hen nu een game te wachten. Maar morgenavond, op Strijp S, kan het best wel eens zijn dat ze losgaan.

16 uur.

Het eerste bier gaat door de lucht op het Stadhuisplein en de muziek een paar streepjes harder. Hier eindigt de introductie voor vandaag, wie zin heeft kan zich nog even flink in het zweet werken op de beats. Annem en Loes komen voorzichtig op stoom. De student Social Studies (Loes) en Orthopedische Techniek (Annem), die elkaar kennen van de middelbare school in Eindhoven, hebben het prima naar hun zin deze week. Al is het zwaar. Loes heeft zelfs een time out genomen: “Gisteren ben ik toch maar een nachtje thuis gaan slapen in plaats van in het Klokgebouw. Dan houd ik het beter vol deze week.” [Debbie Langelaan]