Tilburg,
2021

Ik ben blij dat ik later in het onderwijs kan werken

Iedereen wordt geraakt door de coronapandemie. In deze serie korte verhaaltjes van Bron lees je wat studenten bezighoudt tijdens deze crisis. Deze keer: Hannah (21), student docent muziek aan de Fontys Hogeschool voor de kunsten (FHK).

“Wat ik lastig vind aan de coronacrisis, is dat de situatie steeds verandert en je niet weet waar je aan toe bent. Je kunt niet vooruitkijken. Bij de eerste lockdown dachten we dat het een halfjaar ging duren, maar nu lijkt het alsof er geen einde aan komt. Dat vind ik heel moeilijk.

De huidige maatregelen vind ik supervervelend. Ik vind dat Nederland eerder had mogen ingrijpen. Nu lopen we voor mijn gevoel steeds achter de feiten aan.

Wat ik het meeste mis tijdens deze crisis zijn sociale contacten. Het geeft me tegelijkertijd ook wel rust, omdat ik het nu niet druk heb met mijn hobby’s en uitgaan. Ik vind het wel heel erg dat ik mijn familie in Friesland niet kan zien. Vanwege de reisafstand is het lastig om daar nu langs te gaan.

Bij mijn opleiding hebben we het geluk dat we veel fysiek onderwijs krijgen. Omdat wij heel veel praktijkonderwijs krijgen, ben ik het afgelopen halfjaar veel naar school geweest. Alleen onze eerste stage ging niet door omdat die precies viel tijdens de tweede lockdown. Ik ben wel blij dat ik later altijd in het onderwijs kan werken en ik daarmee toch kans heb op het vinden van een baan.

Ik wil anderen meegeven dat je in deze tijd positief moet blijven. Hoe moeilijk de coronacrisis ook is, probeer te bedenken dat het uiteindelijk overgaat en dat je alleen maar nieuwe dingen leert. De crisis ontneemt je nu misschien heel veel, maar mogelijk leert het je weer iets voor de toekomst." [Sanne van der List]

Jos de Pater
2021
Onze dochter volgt een vergelijkbare opleiding muziek in Argentinië. Daar hebben ze er juist voor gekozen om alleen online onderwijs te geven en geen praktijklessen meer op school te verzorgen. Als ik zie hoe zij daarvan baalt, en terecht, dan ben ik blij met de oplossingen waar we in Nederland voor gekozen hebben, waar de praktijklessen juist wel doorgaan. Geniet van je opleiding, Sanne, en haal eruit wat erin zit, ook in deze Coronatijd.
Jos de Pater
2021
En waar ik per ongeluk Sanne schreef bedoel ik Hannah natuurlijk.