september

We all love the gyrometer

ICT-studenten presenteren muziekconcepten in Effenaar

ICT-studenten van Fontys bedachten zeventien innovatieve muziekconcepten. De beste drie worden vrijdag 29 september geselecteerd in De Effenaar.

‘Design4Music’ is een project van Fontys Hogeschool voor ICT. “In dit project komen 5 ICT-minoren samen,” zegt docent-onderzoeker en projectleider Wouter Sluis-Thiescheffer (FHICT). “De multidisciplinaire mix van muziek, gamedesign en andere ict-middelen zorgt voor prikkelende ideeën.” De studenten zetten gamedesign in om bijvoorbeeld de uitvoeringen van Philharmonie Zuidnederland spannender te maken en ze bedachten een ‘dansmeter’ die gebruikt kan worden bij swingavonden.

Comfortzone
De 'Klassiek Concert Challenge' rond Philharmonie Zuidnederland is bedoeld om meer jongeren richting concertzaal te krijgen. Sluis (foto): "Via een interactief spel verzamelen gebruikers allerlei symfonische instrumenten. Daarmee kunnen ze uiteindelijk zelf muziek gaan mixen." Alle deelnemers aan 'Design4Music' werden in het diepe gegooid, vertelt Sluis. “De focus ligt op innovatie en gebruikerservaring. Daarbij was het de bedoeling dat studenten uit hun comfortzone werden gehaald.” Dat lukte. Na een wat aarzelend begin, kwamen de ontwerpen vlot op de rit. De confrontatie met de doelgroep (die meestal geen technische achtergrond heeft) leidde tot bruikbare feedback. “De concepten zijn onder andere getest door Pabo-studenten van Fontys. Daar hoorde je regelmatig de verzuchting: Waar zit precies de play-knop? Dat gaan onze studenten als ICT-professional straks ook tegenkomen.”

In Design4Music staat het element ‘muziek’ centraal. Sluis: “In het verleden ontwierpen we bijvoorbeeld rond thema’s als ‘het bos’ of ‘het zwembad’. Muziek is iets dat studenten erg aanspreekt.” Het huidige project vindt plaats in nauwe samenwerking met de Creative Tech Academy en de Eindhovense concertzaal De Effenaar. Hier werkten de studenten vier weken lang 'embedded' in de kleedkamers en de artiestenfoyer. Het testen en presenteren van de eindproducten vindt plaats in de Grote Zaal.

De projecten worden beoordeeld door een vakkundige jury van muziekkenners, designers en festivalorganisatoren. Sluis: “Vier concepten zijn ontworpen in opdracht van De Effenaar. Het poppodium was bijvoorbeeld op zoek naar een manier om meerwaarde toe te voegen aan hun We all love `80‘90’00’s-avonden. Zo kwamen onze studenten op het idee van een gyrometer op je mobiele telefoon die dansmoves registreert.”

Veelbelovend
Het is nog niet duidelijk of de concepten straks ook op de markt komen. Maar dat de combinatie muziek en design veelbelovend is, is voor Sluis nu al duidelijk. “Veel game-ontwerpers zijn bezig met aspecten van storytelling voor een specifieke doelgroep. Muziek raakt iedereen. Bij muziek weet je vaak al bij voorbaat dat iemand erdoor getriggerd raakt. Het is alleen maar mooi als je dan nóg wat extra beleving kunt toevoegen.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

De eindpresentatie van Design4Music is op vrijdag 29 september tussen 14.00 en 17.00 uur in De Effenaar. Meer info vind je hier.