juni
2022

ICT-student Dennis ontvangt allereerste informele Edubadge

Dennis Kirsch heeft als eerste Fontysstudent de Edubadge Impact on Society ontvangen, een digitaal certificaat voor studenten die zich onderscheiden met sociaal maatschappelijke projecten. De student ICT & Media kreeg de badge overhandigd door Joep Houterman tijdens het IT-festival.

Dennis is maar wat trots op zijn onlangs verkregen Edubadge. “Een mooie blijk van waardering voor het feit dat ik tijdens mijn studie altijd heb gekozen voor projecten met impact op de samenleving.”

Dat hij de eerste student is bij Fontys die een dergelijke badge ontvangt maakt het voor hem extra bijzonder. De student ICT & Media staat op het punt van afstuderen en deze badge vormt voor hem in zekere zin de slagroom op de taart. Dennis Kirsch

Portfolio
Om voor de badge in aanmerking te komen stelde Dennis een portfolio samen met alle projecten die hij tijdens zijn studie heeft opgepakt. Vooral zijn project ‘data gedreven coaching in stress bij mensen met autisme’ sprong eruit.

De Edubadge Impact on Society is het informele broertje van de formele Edubadge die alle ICT-studenten ontvangen als ze een semester met succes afronden. Van die laatste zijn er sinds de invoering in het voorjaar van 2021 al duizenden vergeven.

Flexibilisering onderwijs
FHICT is voorlopig het enige instituut van Fontys dat deze badges uitgeeft, maar ICT docent Lennart de Graaf verwacht dat er snel meer zullen volgen. “De Edubadges sluiten heel goed aan bij de toenemende flexibilisering in het onderwijs. Hiermee kunnen we op veel kleiner schaalniveau onderwijsprestaties waarderen.”

Vooral de informele Edubadges zijn in de ogen van De Graaf zeer interessant. “Studenten kunnen zich hiermee echt onderscheiden. Ze kunnen aantonen dat ze bij studieopdrachten heel bewust voor de impactvolle keuze zijn gegaan.”

Het vergezicht is voor De Graaf dat studenten straks combinaties van badges van verschillende instituten kunnen halen. “Misschien kunnen ze op termijn zelfs badges halen bij bedrijven tijdens het werkplekleren of bij sportverengingen. Dan kunnen ze nog meer hun eigen pad kiezen tijdens hun studie.” Lennart de Graaf

Interessant voor werkgevers
De meerwaarde van de digitale certificaten is volgens De Graaf dat ze veel makkelijker te delen zijn met derden. “Met deze badges kun je als student heel eenvoudig laten zien waar je competenties liggen en wat je tijdens je studie allemaal hebt bereikt. Interessant voor recruiters en potentiële werkgevers.”

Voorlopig zijn er op slechts twee thema’s informele badges te verkrijgen: het thema Impact on Society en het thema Global Acting. De Graaf: “Op termijn willen we dit aantal uitbreiden met minstens vier andere thema’s. Dan kunnen studenten tijdens hun studie een hele set aan formele en informele badges halen.”

Dennis raadt alle ICT-studenten in ieder geval aan om voor een informele badge te gaan. “Het maakt je studietraject echt meer waardevol. Door dat extra stapje te zetten en heel bewust te kijken naar de impact van je projecten kun je jezelf op de kaart zetten en laten zien wie je bent.” [Ivo van der Hoeven]

Petra Erens
June
2022