Tilburg,
12
juni
2019
|
10:21
Europe/Amsterdam

Hybride bèta-docent is moeilijk te vinden

In de strijd tegen het lerarentekort in de bètavakken zijn de pijlen gericht op de hybride docent: die combineert een baan in het werkveld met lesgeven. Fontys Lerarenopleiding had afgelopen halfjaar een pilot om technisch personeel hiervoor warm te maken. Maar geschikte kandidaten vinden bleek nog niet zo makkelijk.

In de pilot konden deelnemers via een snuffelstage kennismaken met het onderwijs, om te ervaren of het iets voor hen was. Ze mochten om de week een dag lesgeven op een havo in Roosendaal in vakken als wiskunde, natuurkunde of scheikunde en ze kregen ondersteunende workshops bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg (FLOT).

Werving moeilijk
Bij de werving bleek het nog niet mee te vallen Bart Habrakenom de tien pilot-plekken te vullen, vertelt projectleider Bart Habraken. “Het was een uitdaging om bètatechnisch personeel te vinden. Als ik bij een bedrijf kwam, zeiden ze: ‘Bart, wat kom je doen? We zitten zelf te springen om technisch personeel’.” 

Daarbij kwam dat er weinig tijd zat tussen het groene licht voor de pilot en de start ervan. “Als we meer tijd hadden gehad, hadden we beter kunnen werven.” Uiteindelijk wist hij twee kandidaten uit het bedrijfsleven binnen te halen. De andere acht kwamen van … uitkeringsinstantie UWV.

“Voor deze pilot bleek er uiteindelijk ook een andere interessante groep te zijn: werkloze 50-plussers die vanwege hun leeftijd moeilijk aan een baan komen, maar met wat omscholing goed voor de klas zouden kunnen staan. Ze kunnen dan nog wel 10 tot 15 jaar lesgeven. Daarmee los je het tekort ook op”, aldus Habraken.

Opbrengst
De uiteindelijke opbrengst van de pilot na een half jaar: één deelnemer heeft definitief besloten om aan een lerarenopleiding te beginnen, twee twijfelen Eugène Coxnog, eentje vond het onderwijs bij nader inzien niet zo geschikt en de rest haakte om een andere redenen af.

Voor de 51-jarige Eugène Cox - werkzaam in de farmaceutische industrie - was de pilot ‘het juiste duwtje in de rug’. “Ik wil graag iets bijdragen aan de maatschappij en het leuke van lesgeven is dat je direct effect ziet van wat je doet. Dat is bij de ontwikkeling van nieuwe medicijnen wel anders.”

Door het lesgeven kwam hij er ook achter dat de leeftijd van de leerling er voor hem niet toe doet. Elke leeftijd van 12 tot 18 heeft iets leuks, dat was echt een eye opener.” Cox begint in september met de docentopleiding wiskunde en gaat daarnaast een paar ochtenden lesgeven als wiskundeleraar.

Twijfelaars
ZZP’er Hans Mulder twijfelt nog maar had in elk geval een erg leuke tijd, met name bij het begeleiden van projectgroepen techniek. “Dat hele brede van deze projecten sprak me aan. Het gaat daarbij ook vooral om leren samenwerken. Die coachende rol die je dan hebt als docent, is wel wat voor mij. De docentopleiding Science & Technology zou een optie zijn.”

Ali, 50-plus, gaf biologieles op de havo in Roosendaal. Ook hij zit nog te dubben of hij de lerarenopleiding gaat volgen. “Ik vond het leuk om voor de klas te staan, maar ik moet ook geld verdienen. Ik weet niet of ik een opleiding kan combineren met het onderhouden van mijn gezin.”

Uitval UWV’ers
Eén deelnemer weet door de pilot dat lesgeven zeker niks voor hem was. Gedurende de rit vielen zes werklozen uit omdat ze werk vonden. “Dat is natuurlijk het risico bij mensen van het UWV”, zegt Habraken.

Desondanks is Habraken tevreden over de pilot, waarvoor FLOT subsidie kreeg van VOION (organisatie die lerarentekort tegengaat). Hij verwacht dat FLOT ermee doorgaat, hoewel hij nog moet wachten op definitief groen licht. “De focus blijft op het werkveld liggen, ook al willen we er ook weer werkloze 50-plussers bij hebben.” [Petra Merkx]

Scholieren haken af

Behalve dit groepje hybride docenten bestond het project tevens uit een ‘scholierenstuk’. Ook daarvoor werden tien deelnemers geworven, van de school in Roosendaal. Zij liepen een uur per week mee met een docent op hun school. Daarnaast kregen ze workshops over het vak van docent. En ze maakten hun Profielwerkstuk over het docentschap.

Bij een laatste bijeenkomst bij FLOT, vorige week donderdag, bleek dit onderdeel wat betreft de scholieren niet goed uit de verf gekomen. Wat hen vooral tegenviel was dat de docenten op hun school niet erg meewerkten. Waar ze ook van schrokken was het ‘regelwerk’ dat bij het docentschap komt kijken. 

Uit deze groep overweegt één scholier om de lerarenopleiding te gaan doen en dat was ze eigenlijk al van plan. Geen echte nieuwe aanwinsten dus. Toch wil FLOT ook met dit onderdeel van de pilot doorgaan. “Het scholierenprogramma behoeft verbetering”, vertelt Habraken. “Docenten vonden het best wennen dat er een leerling in de les kwam zitten met een andere pet op. Het scheelde heel erg per docent en na een bijsturing is het ook beter gegaan. Maar we gaan dit onderdeel zeker doorontwikkelen.”

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.