'Hulp tegen ongewenst gedrag begint bij docent en SLB'er'

Hoewel veel voorvallen niet worden gemeld, krijgen geneeskundestudenten vaak te maken met grensoverschrijdend gedrag wanneer ze stagelopen in ziekenhuizen. Waar kun je als Fontysstudent terecht wanneer je te maken krijgt met ongewenst gedrag? Vertrouwenspersoon José Schardijn licht toe.

Volgens een enquête van belangenvereniging De Geneeskundestudent komt bijna 17 procent van de studenten in aanraking met ongewenst gedrag tijdens hun medische stages. Het gaat met name om scheldpartijen en intimidatie (30 procent). Ook is bijna een vijfde het slachtoffer van seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Meer dan 2.800 studenten, van wie 1.257 coassistenten, vulden de vragenlijst in. Onder de respondenten was 80 procent vrouw. Van het totaal kreeg een tiende te maken met grensoverschrijdend gedrag.

Binnen Fontys kent ook de opleiding Verpleegkunde medische stages. Op de vraag of studenten van deze opleiding te maken hebben met grensoverschrijdend gedrag tijdens stages, wil het instituut niet antwoorden. Wel laat een woordvoerster weten dat op de intranetpagina’s van Fontys Mens en Gezondheid twee opvallende banners op de homepage staan. “Een ervan verwijst naar Fontys.nl/helpt voor hulp, praktische informatie en inspiratie. De andere verwijst naar de vertrouwenspersoon.”

Geen idee
Fontys telt in totaal acht vertrouwenspersonen voor alle studenten en medewerkers die de instelling kent. Toch trekken niet veel studenten aan de bel, laat vertrouwenspersoon en coördinator José Schardijn weten. “Meestal weten studenten wel dat er een helppagina is, maar hebben ze geen idee bij welke vertrouwenspersoon ze precies terechtkunnen met de problemen die ze hebben.”

Of het nu gaat om grensoverschrijdend seksueel gedrag, pesten, discriminatie, intimidatie of een onveilig gevoel: de vertrouwenspersonen van Fontys zijn er voor iedereen. "Voornamelijk om een luisterend oor te bieden. Daarna gaan we samen op zoek naar eventuele oplossingen en hoe dat aan te pakken”, aldus Schardijn.

Wees niet bang
Dat is niet de enige manier om een eventueel probleem aan te kaarten. Een student kan, naast een vertrouwenspersoon, ook contact opnemen met een docent, studieloopbaanbegeleider (SLB’er) of studentcoach. “Bij die laatste drie opties is de drempel om ongewenst gedrag te melden lager omdat je hen misschien toch wat beter kent en ook meer vertrouwt. Wees dan ook niet bang om met je coach of docent het gesprek aan te gaan.”

Schardijn is zich er maar al te goed van bewust dat het voor studenten een grote stap kan zijn om op de site de contactknop voor vertrouwenspersonen aan te klikken. Daarom moet het voor docenten en SLB’ers geen enkel punt zijn om als eerste te luisteren naar iemands ervaring. “Studenten kunnen daarna altijd naar ons doorverwezen worden. Je hebt het eerste gesprek over jouw ervaring met ongewenst gedrag al gehad, en dat is de belangrijkste stap die je kunt zetten.”

Integriteitscode
Om te waarborgen dat iedere student van de vertrouwenspersonen en de verschillende procedures afweet, is het team druk bezig met voorlichtingsrondes binnen verschillende opleidingen, waaronder de opleiding Verpleegkunde. Tijdens die voorlichtingen komt ook een integriteitscode aan bod. Dit is een overeenkomst tussen de opleiding en stageplaatsen, waarin precies vermeld staat welk gedrag wel en niet getolereerd wordt betreffende de medewerkers van deze stageplaats.

“Laat alle bedrijven deze integriteitscode tekenen. Dat geeft niet alleen onze studenten een prettiger gevoel, maar helpt medewerkers ook met een stukje bewustwording. Mocht er alsnog iets voorvallen, weet de stageplek ook dat er zeker een gesprek plaats gaat vinden.” [Noëlle van den Berg]

Boilerplate

Ben je student en heb je te maken (gehad) met ongewenst gedrag in welke vorm dan ook? Neem contact op met je docent, SLB’er of een vertrouwenspersoon. Je mag ook een mail sturen naar vertrouwenspersonen@fontys.nl. Dit is de algemene inbox van het team, waarna één van de vertrouwenspersonen contact met je opneemt. Meer weten? Kijk op de site van Fontys helpt.

Ben je studentcoach, docent of SLB’er en wil je meer weten over coaching, hoe je een gesprek voert met studenten die te maken hebben gehad met ongewenst gedrag of de Fontysvisie met betrekking tot dit onderwerp? Alle informatie vind je hier.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd