juni
2022

HRM: wat voor baan wordt het?

Welke banen kunnen studenten die nu bij Fontys studeren, in de toekomst verwachten? En welk salaris zullen ze daarbij verdienen? Moeten ze zich zorgen maken over de opmars van technologie? Bron gaat in gesprek met lectoren en docenten uit verschillende branches. Vandaag: HRM.

Als het gaat om werktransitie, zit een opleiding als human resource management boven op het vuur. Ondanks (technologische) ontwikkelingen in het werkveld hoeven HRM-alumni zich voor nu en straks geen zorgen te maken, zo benadrukt Michel Starreveld, docent/onderzoeker bij Fontys Hogeschool HRM en Psychologie.

Welke banen zijn momenteel populair onder HR-studenten?
“Veel afgestudeerden landen in de recruitment-sector. Doordat iedereen op deze gespannen arbeidsmarkt geschikt personeel zoekt, zijn recruiters gewild. In die rol benader je actief kandidaten, bijvoorbeeld via social media, en selecteer je om de beste match met een organisatie te vinden.

Michel StarreveldIn de functie van recruiter komen studenten veelal terecht bij bemiddelingsbureaus voor werving en selectie, feitelijk de makelaars van de arbeidsmarkt. Deze tak wordt steeds lucratiever, juist vanwege het verbinden van sterke vraag en schaars aanbod. Daarnaast hebben grote organisaties als Ahold of de overheid eigen recruiters in dienst.”

Welke banen verdwijnen en welke zullen ontstaan?
“Ik geloof niet zozeer dat HR-banen verdwijnen, en worden vervangen door nieuwe. Wel zie je een verschuiving in perspectief. Binnen HR komt steeds meer aandacht voor aspecten als werkgeluk en jobcoaching. Mede omdat goed personeel schaars wordt, letten bedrijven beter op het welbevinden van medewerkers. Ze kijken niet langer vooral functioneel-uitvoerend, maar ook naar sociale of innerlijke behoeften. Hierdoor verandert dus wel de aard van het HR-beroep.”

Hoe steekt jullie curriculum daarop in?
“Bij HRM focusten we al op aspecten als vitaliteit en werkgeluk, meer dan collega-opleidingen. Toch wordt ons curriculum vanaf september volledig vernieuwd. Er komt (nog) meer aandacht voor psychologie, de behoeften van de werkende mens en de achtergronden van werkgeluk. Concreet kun je dan denken aan bedrijfstrainingen weerbaarheid en flexibiliteit, waardoor medewerkers zich beter kunnen gaan voelen. Onze studenten moeten straks in staat zijn om meer van zulke ‘zachte’ waarden in een organisatie te brengen.

Bovendien geeft het nieuwe curriculum ruimte aan technologische ontwikkelingen in het HR-veld. Voor werving en selectie worden steeds meer games of andere digitale selectietools ingezet, waarmee je bijvoorbeeld meet hoe lang een kandidaat geconcentreerd blijft. Of de antwoorden van een sollicitant op een vragenlijst gaan door een algoritme, dat karaktereigenschappen uitfiltert. Deze ontwikkelingen gaan snel. Goed om onze studenten daarmee nu al in aanraking te brengen.”

Wat kunnen studenten verwachten op het gebied van salarisontwikkeling?
“Bijna alle HR-afstudeerders hebben al voordat ze de opleiding verlaten een baan. Hun salaris-instapniveau heb ik niet paraat, maar als je dermate gewild bent staat daar ook iets tegenover. Hierover maak ik me geen zorgen.”

Wat zijn de zorgen voor de toekomst?
“Geen, kijkend naar onze sector. Zowel bij economische krimp als bij groei, houdt de HR-professional een belangrijke ondersteunende rol in een bedrijf. Net als bij de al genoemde schaarste op de arbeidsmarkt, die de komende jaren zal blijven als gevolg van vergrijzing.

De groeiende inzet van technologieën zie ik evenmin als valkuil. Hoe dan ook blijft de HR-medewerker verantwoordelijk voor het bewaken van de menselijke maat. Ons vak is sowieso óók altijd bezig met het gevoel en het welbevinden van mensen. Voor het empathische aspect, dat je elkaar werkelijk probeert te begrijpen als mens zijnde, is nog geen software of robot uitgevonden.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Peter
June
2022
Blij jouw visie ook in het eerste arrangement (voor de kenners; wereld van werk) te hebben!
Maryam
June