januari
2021

HRM-studenten in actie voor overbelaste zorg

Het is tijdens de coronacrisis alle hens aan dek in de zorg. Enkele HRM-studenten van Fontys hebben daarom een recruitmentbureau opgezet voor snelteststraten. Een mooi bijbaantje en werkervaring ineen.

Eind november kwam de vraag vanuit het praktijkatelier - een praktijkgerichte leerroute binnen de studies HRM en Toegepaste Psychologie in Eindhoven - of studenten mee wilden werken aan het rekruteren van testers voor de snelteststraten. Floor de Jong was meteen enthousiast en meldde zich als eerste aan.

Floor de Jong“Samen met Sabine Meeuwsen, een medestudent van HRM, coördineer ik het recruitment van personeel voor snelteststraten en voer ik zelf ook sollicitatiegesprekken. Heel mooi en nuttig werk waar ik bovendien veel ervaring mee opdoe.”

Recruitmentbureau
Gemiddeld zeven uur per week doen Floor en Sabine naast hun studie dit betaalde werk voor het recruitmentbureau onder de vlag van Yomema (Your Medical Matchmaker), een uitzendorganisatie die oplossingen probeert te bieden voor de personeelstekorten in de zorg.

Met een team van elf recruiters, allemaal studenten HRM, werven ze zo veel mogelijk studenten Verpleegkunde voor snelteststraten in het hele land. Dit gaat allemaal vanuit huis en via MS Teams.

“Wij voeren de sollicitatiegesprekken en kijken of de kandidaten geschikt zijn. We vragen naar hun werkervaring en verwachtingen van het werk en leggen uit wat erbij komt kijken om in een snelteststraat te werken.”

Vraag is groot
Het tijdelijke recruitmentbureau werft voornamelijk onder Fontys-studenten. “Maar ook studenten van andere hogescholen en al afgestudeerden kunnen in de teststraat komen te werken. De vraag naar goede mensen is groot.”

Het werken in de praktijk bevalt Floor goed. “Het is natuurlijk supernuttig en we kunnen hierbij bepaalde competenties koppelen aan ons leertraject. Dat is een beetje vergelijkbaar met studiepunten.”

“Ik vind het daarbij ook fijn om mijn steentje bij te dragen aan het oplossen van deze crisis. En ik heb natuurlijk niet voor niks voor de leerroute praktijkatelier gekozen; werken in de praktijk past echt bij mij.”

Hard werken
De eerste weken was het hard werken voor Floor en haar collega’s aangezien er elke week nieuwe snelteststraten werden geopend. Nu wordt het langzaamaan wat rustiger. “Maar we weten natuurlijk niet wat het virus de komende tijd doet. Voorlopig hebben we nog wel even werk.” [Ivo van der Hoeven]

Opa en oma de jong
January
2021
Hoi Floor. Een prachtig verhaal, waar jij ook actief bij betrokken bent. Een prima activiteit binnen het kader van je opleiding. Maar ook voor de sociale ontwikkeling een boeiende zaak. Wij gaan trots op deze acties en wensen heel veel succes.