maart

Houterman zet in op een 'robuuster' Fontys

Joep Houterman is de nieuwe bestuursvoorzitter van Fontys. Blij en vereerd is hij om aan het roer te mogen staan. Maar ook realistisch en ambitieus. Zo mogen zowel de onderwijsportfolio als de onderzoekspoot van Fontys wel wat meer gewicht krijgen. "We laten nog veel van ons potentieel onbenut."

Vlak voor carnaval kwam het nieuws dat Houterman, sinds twee jaar lid van het College van Bestuur, was 'gepromoveerd' tot voorzitter.  “Ik ben heel blij, ja. Ik vind het echt leuk om aan zo’n grote, complexe organisatie te sleutelen. Kun je daarmee een aantal stappen verder komen… Van dat soort uitdagingen krijg ik energie."

"Basisvoorwaarde moet natuurlijk wel zijn dat je organisatie ook bereid is om die stappen te maken. Dat is hier bij Fontys zonder meer zo.”

Kritisch kijken
Natuurlijk is Houterman positief over Fontys. Over wat er hier al is en wordt bereikt. Maar er valt ook nog heel wat te winnen, zo benadrukt hij.

“Ik vind dat we kritisch moeten kijken naar onze onderwijsportfolio. Dat zit hem deels in de bachelors, de voltijdopleidingen. Maar vooral als het gaat om de Associate degrees en de masters kunnen we nog een flinke inhaalslag maken.”

Fontys gaat, zoals alle onderwijsinstellingen,  de komende jaren te maken krijgen met teruglopende studentaantallen. “Dat is een demografisch feit en in die zin dus ook niet meteen verontrustend."

Maar als het gaat om een leven lang leren, staan we nog wel aan het begin, aldus de voorzitter. "We hebben nog heel veel onbenut potentieel. Over vijf tot tien jaar is de studentpopulatie gemiddeld een stuk ouder, als we eenmaal die inhaalslag goed hebben ingezet.”

Stappen maken
Op onderwijsvlak is er geen gebrek aan plannen. Houterman rept over studentsucces, stimuleren van 'authentiek leren' en docentprofessionalisering als speerpunten die nog wel een aantal jaren op de agenda blijven staan.

Maar ook op het gebied van onderzoek vindt Houterman dat er nog een aantal stappen te maken is. “Het mag allemaal wel wat robuuster. In het algemeen, maar ook omdat je dan een betere gesprekspartner bent voor de buitenwereld.”

TEC voor de toekomst
De nieuwe voorzitter van het Fontys-bestuur zegt voort te willen borduren op wat zijn voorganger Nienke Meijer heeft neergezet.

Meijer zette vooral zwaar in op het zelfbedachte TEC for Society. Gevraagd wat ze ervan zou vinden als haar opvolger haar geesteskind TEC for Society overboord zou zetten, zei Meijer eerder tegen Bron: "Als het betere plan niet de vijand is van het goede, dan is dat prima."
En wat gaat Houterman doen?

“TEC for Society staat voor mij vooral voor toekomstvaardig opleiden. Daar zijn de kernwoorden technology, entrepreneurship en creativity aan gegeven. En ‘for Society’ staat dan voor de maatschappelijke impact die dit heeft. Daar houd ik graag aan vast.”

Iets lastiger wordt het als het gaat om de vijf thema’s in het onderzoek van Fontys die gebaseerd zijn op TEC for Society. "Zie bijvoorbeeld het Expertisecentrum Circulaire Transitie. Hoe verbind je dat aan die thema's?"

"We zijn nu de onderzoekagenda nog aan het vormgeven. Kern daarbij is dat de vijf thema's het vertrekpunt vormen maar niet noodzakelijkerwijs het eindpunt. Mijn boodschap is wel dat TEC for Society goed is. Ik wil niet dat het uitdraait op een discussie over definities.” [Jan Ligthart]

Paul Schott
March
Joep,
Van harte gefeliciteerd met deze nieuwe uitdaging!

Met vriendelijke groet,
Paul