januari
2022

Horeca weer open, Fontyscafés nog niet

De horeca en cultuursector gaan vanaf morgen weer open. Café 040 op de campus in Eindhoven en café Jazzmans op de campus in Tilburg blijven echter nog dicht.

Het kabinet geeft vanavond een persconferentie waarin het diverse versoepelingen aankondigt. Zo wordt het OMT-advies om de horeca en cultuursector weer open te gooien overgenomen.

De sluitingstijd van 20.00 uur - waar het OMT aan dacht - wordt door de bewindslieden zelfs opgerekt naar 22.00 uur, zo lekte eerder uit.

Even geduld
Goed nieuws voor studenten die al langer op studentenkamers of thuis zitten te verpieteren. Zij zullen echter nog even geduld moeten hebben voor ze ook op de campus weer een biertje kunnen drinken.

De cafés op campus Stappegoor in Tilburg en campus Rachelsmolen in Eindhoven houden de deuren nog dicht omdat er geen uitbaters klaar staan om de boel open te gooien. Het gesloten Café 040 doet tijdelijk dienst als opslagruimte.

De twee kroegen vielen tot anderhalf jaar geleden onder de verantwoordelijkheid van cateraar Sodexo. Die trok in september 2020 de stekker uit de gehele catering van Fontys. Door de coronacrisis zijn de cafés sindsdien gesloten.

Nieuwe invulling
Er wordt inmiddels gewerkt aan plannen voor een nieuwe invulling van café 040 in Eindhoven.  Of café Jazzmans  in Tilburg weer als café in gebruik genomen gaat worden is nog hoogst onzeker. Hierover wordt later meer bekend.  [Ivo van der Hoeven]

Reinoud
January
2022
Misschien is het een idee dat dit soort faciliteiten gerund worden door bijv. studenten en stagiaires van horeca- en bedrijfskundeopleidingen? Het kan een laagdrempelige manier zijn voor ambitieuze studenten om tijdens de opleiding direct al relevante werkervaringen op te doen (bijv. chef-kok of hotel-manager). Bovendien kunnen studenten dan gemakkelijk wat bijverdienen in een voor hun vertrouwde omgeving (bijv. op de eigen campus). Learning on the job.
Tom
January
2022
Misschien eens overwegen om niet met de bekende cateraars en aanbestedingen te werken maar ‘gewoon’ eigen personeel neerzetten en de boel fatsoenlijk runnen. Afstemming met de organisatie kan dan eindelijk ook eens beter! Maar ik weet niets van EU regels en onkosten geef ik toe…er zal wel weer iets in de weg zitten. Ik mis de koffiejuffrouw van vroeger waarschijnlijk ?