Tilburg,
september

Hoogste punt bereikt voor 'pareltje' Mindlabs

Het hoogste punt van het Mindlabs-gebouw in de Tilburgse spoorzone werd gisteren bereikt en uitbundig gevierd. Het nieuwe onderkomen van onder meer Fontys Hogeschool Journalistiek lijkt een pareltje te worden met een nadrukkelijk paarse zweem.

De eerste gedachten over dit innovatieve centrum voor media en technologie stammen al uit 1989. Maar toen kon nog niemand bedenken wat in het voorjaar van 2022 zijn bouwkundige afronding krijgt: een samengaan van mbo, hbo, universiteit, bedrijfsleven en overheid.

In één gebouw krijgen al deze partijen een onderkomen waar kruisbestuiving voor iedereen winst moet opleveren.

Fontys is naast de gemeente Tilburg de belangrijkste partij in Mindlabs. Dat werd ook overduidelijk tijdens de presentatie van het project in theater De Boemel, waarbij zowel bestuurslid Elhpi Nelissen als FHJ-docent Bart van Teeffelen het podium werden opgeroepen.

Media
Naast Fontys, dat 14 miljoen euro in de bouw van Mindlabs steekt, zijn ook Tilburg University, ROC Tilburg en DPG Media (voorheen de Persgroep, uitgever van onder meer Brabants en Eindhovens Dagblad) belangrijke partners en toekomstige gebruikers/huurders van het gebouw dat verrijst pal naast de nu al monumentale Lochal en daarmee ook verbonden wordt.
 [Tekst loopt door onder foto]

Met de Hogeschool Journalistiek en DPG Media ligt het zwaartepunt bij Mindlabs vooral bij media. Maar ook andere organisaties, instellingen, startups en bestaande bedrijven vinden er dadelijk onderdak, evenals andere Fontys-opleidingen zoals de Hogeschool ICT.

Van het oorspronkelijke gebouw – Hal 70 van de NS – is niet veel meer overgebleven dan de stalen spanten. Die dan wel meteen ook voor het unieke aanzicht van Mindlabs zorgen: de entree aan de stationszijde.

Verbinden
Multidisciplinair en innovatief waren de twee begrippen die bij het ‘feestje’ van gisteren het vaakst vielen. Of zoals architect Joost Ector het verwoordt in een van de videopresentaties (zie onder dit artikel): het wordt een beursvloer of ecosysteem van kennis.

Na de Lochal lijkt Mindlabs een tweede pareltje te worden in de Spoorzone. FHJ-docent en programmamanager Mindlabs Van Teeffelen gaf aan, net als meerdere genodigden, niet te kunnen wachten om in dit nieuwe onderkomen aan de slag te mogen. En dat geldt niet alleen het gebouw. Ook over wat daarbinnen gaat gebeuren, zijn de verwachtingen hoog.

Elphi Nelissen: “Het wordt hier heel gemakkelijk om verbindingen te maken. Samenwerking is belangrijk, zelfs noodzakelijk om tot goed onderwijs en goed onderzoek te komen. En het mooie is dat dit hier gaat gebeuren doordat mbo, hbo én universiteit samenkomen.”

Dat verbinden werd in het laatste onderdeel van de bijeenkomst gisteren op een grappige manier letterlijk vormgegeven. Talloze bollen rode wol werden over de genodigden uitgerold en doorgegooid, zodat uiteindelijk iedereen aan elkaar vast zat in een kluwen van rode draden. [Jan Ligthart]

Bekijk Architect Joost Ector over Mindlabs
Architect Joost Ector over Mindlabs
Bekijk Hoe ziet Mindlabs er straks uit?
Hoe ziet Mindlabs er straks uit?
Bekijk TimeLapse tot aan hoogste punt Mindlabs
TimeLapse tot aan hoogste punt Mindlabs