Tilburg, Eindhoven,
november

Hoogopgeleid en gelukkig in Tilburg

Hoogopgeleiden trouwen steeds vaker met elkaar. En in Tilburg is het aantal hoogopgeleide paren tussen de 25 tot 45 jaar enorm toegenomen. Sowieso wonen in de grote steden de meeste hoogopgeleide stellen. Dat meldt de Centraal Bureau voor Statistiek (CBS).

In Utrecht is het aantal hoogopgeleide paren (getrouwd of samenwonend) het grootst: bij meer dan 60 procent van de 25- tot 45-jarige stellen in de Domstad hebben beide partners een hbo of universitaire opleiding gevolgd. Daarna volgen Groningen en Amsterdam met 56 en 54 procent. Naast Tilburg, nam het aandeel hoogopgeleide paren de afgelopen tien jaar ook sterk toe in Zwolle. Ook in Eindhoven hebben veel stellen dezelfde hoge opleidingsachtergrond.

Bron: CBS

Golddiggers
Van alle getrouwde of samenwonende stellen in genoemde leeftijdgroep, was vorig jaar landelijk 30 procent hoogopgeleid. Tien jaar eerder was dat nog maar 19 procent. Dat er steeds meer stellen bijkomen die een hogere opleiding volgden, komt doordat de gehele bevolking steeds vaker naar hbo of universiteit gaat.

Maar het komt volgens demograaf Jan Latten van het CBS ook doordat jonge mensen steeds kritischer zijn over wie hun partner wordt. “Want als je investeert in jezelf, je opleiding en je sociale netwerk, wil je ook een partner vinden die minstens dezelfde kwaliteiten heeft. Het is geen bewust golddiggergedrag, maar het komt ongeveer op hetzelfde neer”, zei hij eerder in een interview met NRC. Bovendien, door de toename van datingsites, kun je met een vinkje, alle lager opgeleiden makkelijk buitensluiten.

Gelukkiger
Hoogopgeleiden zijn volgens een eerder onderzoek van het CBS vaak gelukkiger. Dat is niet zo gek. Ze zijn minder vaak werkloos, leven gezonder en vaak in betere woningen en buurten. Nadelen heeft deze ontwikkeling ook. De tweedeling tussen hoger en lager opgeleiden wordt steeds groter. En die laatste groep komt ook nog eens moeilijker aan een partner, omdat volgens Latten laagopgeleide vrouwen liever niet kiezen voor een laagopgeleide man met een flexibel contract, omdat dit veel onzekerheid met zich meebrengt.” [Petra Merkx]