Eindhoven,
05
september
2018
|
10:00
Europe/Amsterdam

Hoog-nieuwsgierig

Vorige week gunde onze voorzitter van het College van Bestuur tijdens de opening van het collegejaar ons allen, in plaats van een leven lang leren, een leven lang nieuwsgierigheid. Ik ben wel gecharmeerd van dat idee. Immers, iedereen die nieuwsgierig is gaat vanzelf wel leren, maar niet iedereen die aan het leren is doet dat vanuit een nieuwsgierigheid.

Een nieuwsgierig mens leert vanuit een intrinsieke motivatie. En, laten we eerlijk zijn, een klas vol intrinsiek gemotiveerde mensen is prettiger dan een klas vol mensen die daar eigenlijk alleen maar zitten om een papiertje te halen.

Nieuwsgierigheid is er in verschillende gradaties. Ik heb er thuis eentje rondlopen waarbij het nieuwsgierigheidsniveau vrij absurde proporties kan aannemen. Mijn dochter Madelief, die vorige week haar zevende levensjaar op de teller mocht zetten, kijkt iedere dag uit zichzelf naar het journaal omdat ze wil weten wat er speelt in de wereld, ziet het kijken van een VPRO-reisprogramma over Bangladesh en Sierra Leone als een ideaal ochtendje ‘binge watching’, gaat het liefst ieder weekend naar een museum, heeft op zondagmorgen een discussie met haar vader of de waargenomen vogel nu een Turkse tortel of een houtduif is en kent de meeste Europese hoofdsteden uit haar hoofd, niet omdat ze die op school heeft geleerd maar omdat ze haar wereldbol het meest fascinerende attribuut in haar kamertje vindt.

Madelief is niet hoog-begaafd; in rekenen of taal is ze bijvoorbeeld even goed als de gemiddelde zeven-jarige. Niet hoog-begaafd, wel hoog-nieuwsgierig.

Hoe zou Madelief het vinden als ze over een jaar of tien op Fontys zou komen? Zou ze het gevoel hebben dat ze met haar nieuwsgierige natuur een goed thuis zou vinden bij Fontys? Zal zij genoeg curriculaire vrijheid ondervinden om haar nieuwsgierige hart te volgen? Zal ze op de uitwerking van haar nieuwsgierigheid worden beoordeeld of op de mate waarin zij een vooraf opgetekend format heeft ingekleurd?
Ik denk eigenlijk dat er nog wel een aantal stappen te zetten zijn voordat wij als Fontys echt ‘the place to be’ zijn voor hoog-nieuwsgierigen, maar het lijkt me de investering waard.

Eveline van Zeeland neemt graag Fontys-gedrag onder de loep. Daarnaast is zij Associate Lector Smart Marketing & Strategie bij FHMM en auteur van Basisboek Neuromarketing.

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.