COLUMN, Tina ten Bruggencate,
mei

Hoofd en hart van Fontys

Fontys hanteert tegenwoordig het enigszins zelfdestructieve motto ‘Elk talent is welkom’. Te pas en te onpas wordt dit motto of credo ingezet als reden voor diverse maatregelen en ‘vernieuwingen’. Wat op zich ook wel weer een talent is.

Het BSA is vanwege dit credo afgeschaft en bij mijn opleiding toegepaste psychologie is er ondanks diverse noodkreten geen numerus fixus ingevoerd. Dit betekent dat er elk schooljaar meer studenten zich inschrijven dan we op elk gebied aankunnen. Vanwege locatie-‘uitdagingen’ gaven we afgelopen jaren les op diverse exotische plekken in Eindhoven. Nu is dit locatieprobleem trouwens opgelost doordat we een extra verdieping erbij hebben in de Witte Dame, deze is ingericht als een grote open learning community. Nu geldt ‘Elk talent is welkom, maar niet als je snel overprikkeld bent.’

Voor het OOP (onderwijs ondersteunend personeel) is het in goede banen leiden van alle gevolgen van deze studentenaantallen een helse taak. Roosters en klassenlijsten samenstellen behoort tot een staaltje hogere wiskunde. Maar het OOP krijgt het elke keer weer voor elkaar deze schijnbaar onmogelijke puzzel op te lossen. Terwijl velen al lang en breed een zenuwinzinking gehad zouden hebben houden zij het hoofd koel én houden ze hun gevoel voor humor.

Naast grote studentenaantallen hebben ze ook nog met een lastige doelgroep te maken, de docenten. Verwende prinsen en prinsessen kunnen we zijn. Vanuit onze gouden Fontyskooi roepen we onze  wensen. Zo kunnen collega’s vanwege een glutenallergie alleen ingeroosterd worden op woensdag tussen 11 en 12 uur. Of moet er halsoverkop een nieuwe minor ‘Experience your own talent’ ingepland worden.

We weten stiekem allemaal best dat Fontys niet zou kunnen bestaan zonder het OOP. Zij zorgen voor warmte, een flinke dosis humor en een grote portie daadkracht. Eén ding is zeker: op dit moment heeft Fontys behoefte aan wat hoofd en hart. Laten we er anders wat talenten voor inruilen, daar hebben we er genoeg van.

Tina ten Bruggencate is docent aan Fontys Hogeschool Toegepaste Psychologie en onderzoeker bij het lectoraat Mens en Technologie.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Esse
2023
Tina, dank je wel weer voor je scherpe en broodnodige column.
Henk Verhoeven
2023
Elk Talent is Welkom? Als je je bij een Hockey Club aanmeldt krijgt je een binair antwoord op de vraag of Hockey wel of niet jouw sport is. Mooi bij een Ja antwoord. Lastiger bij een Nee antwoord. Want wat past dan wel bij Je? Judo? Turnen? Boksen? Roeien? De gemiddelde hockey coach kan je daar amper bij helpen. Ook trouwens niet leuk voor de rest van het team, dat een half seizoen met een half gemotiveerd en half capabel teamlid opgezadeld zat. Maar dit is precies wat wij binnen Fontys doen. De uitvalcijfers zijn nog steeds schrikbarend hoog. Havisten blijken in nog veel te veel gevallen maar zeer beperkt nagedacht te hebben of een specifieke studie wel bij hen past, en een afradend – maar helaas vrijblijvend - advies wordt doorgaans zorgeloos weggewuifd. Daarom pleit ik al jaren voor strenge selectie aan de poort. Elk Talent is Welkom? Ja, maar pas nadat duidelijk geworden is wat dat talent dan is. Uiteraard zou Fontys daarbij kunnen helpen door gedegen oriëntatie trajecten aan te bieden, waarna je alsnog natuurlijk een tweede poging mag ondernemen. We bewijzen er uiteindelijk niemand een dienst mee iedereen maar klakkeloos tot elke opleiding toe te laten. Kwaliteit moet weer centraal komen staan. Dat is de enige garantie voor een gezonde toekomst.