juni

Jubileum wordt een feestje voor de stad

Communicatie-studenten werken 40 uur voor Eindhoven

Fontys Hogeschool Communicatie (FHC) bestaat 40 jaar en wil ter gelegenheid daarvan iets ‘terugdoen’ voor Eindhoven. Studententeams gaan in 40 uur concepten bedenken om verschillende groepen bij elkaar te brengen. “Dat bijvoorbeeld eenzame ouderen expats gaan helpen om de stad te ontdekken, dat zou toch geweldig zijn?”

door Debbie Langelaan
Menno van Gaal, docent marketing en communicatie bij FHC, kan er zo nog wel een paar bedenken. “Je kunt bijvoorbeeld designers en de horeca aan elkaar verbinden. Maar dat is misschien niet zo verrassend. Wat denk je van voetbalsupporters en het Temporary Art Centre? Ze zijn al buren!”

De studenten mogen het vooral zelf bedenken. Van woensdag 26 juni om 8.00 uur tot donderdag 27 juni middernacht krijgt een aantal teams de opdracht om twee doelgroepen naar keuze aan elkaar te koppelen om het thema verbinding in de stad uit te dragen. Onder het motto '40 uur heldendaden' doen ongeveer veertig studenten mee, tien tot vijftien docenten, en enkele alumni die hun sporen in het vak inmiddels hebben verdiend. Zo heeft de directie van reclamebureau Happy Cactus zich gemeld en ook Noud Bex van het gelijknamige communicatiebureau.

Elk team werkt 40 uur, maar hoeft niet die hele periode op volle sterkte te zijn. Er mag tussendoor geslapen worden, al is het maar om de creativiteit op peil te houden. Maar voor de doorzetters blijft gebouw R4 open en zijn er nachtcolleges over uiteenlopende onderwerpen als vuurspuwen en massage.

“Het idee is dat we iets terugdoen voor de stad waarin we al veertig jaar gevestigd zijn”, zegt Van Gaal. “En daarmee laten we ook onszelf zien natuurlijk.” De concepten die de teams na afloop van de 40 uur hebben bedacht, pitchen ze de volgende dag aan vertegenwoordigers van de stad en belanghebbenden die ze nog hebben weten uit te nodigen. De stad kan concepten ‘adopteren’, maar moet er dan wel iets mee doen. Een jury beloont het beste idee.

FHC sluit het jubileum af met op vrijdagmiddag een borrel voor relaties en daarna een reünie onder het mom 'Oude helden keren terug'.