oktober

Hogescholen bundelen krachten voor innovatie retailsector

Oprichting Retail Innovation Platform tijdens DDW

Acht hogescholen, waaronder Fontys, presenteerden vanmiddag op de Dutch Design Week het 'Retail Innovation Platform'. De hogescholen gaan samen met de branche onderzoek doen met het doel de retailsector te innoveren. Dat is nodig, want met de winkelcentra in met name de kleinere steden gaat het niet goed. Fontys-lector Cees-Jan Pen: “De nood is nog steeds hoog.”

Volgens Pen gaat het met de retailsector in Nederland nog helemaal niet zo goed, ondanks de opleving van de economie. “Je ziet eigenlijk een tweedeling. De dertig grote steden doen het goed, maar de middelgrote en kleinere nog lang niet. In Breda, Tilburg, Eindhoven en Den Bosch zie je een opleving. Maar dat geldt niet voor kleinere steden als Veghel, Uden en Waalwijk.”

Iedere hogeschool zet zijn eigen expertise in om daar verandering in te brengen, vertelt Pen. “Ons lectoraat is vooral bezig met de binnenstad als geheel. Om te overleven moet die  veranderen van een plek waar je vooral heengaat om iets te kopen naar een plek waar je graag vertoeft. Van een place to buy naar een place to be and meet. Eindhoven is daar deze week met de Dutch Design Week trouwens een mooi voorbeeld van. Het is één grote ontmoetingsstad op het moment.”

Belevingsonderzoek
De andere hogescholen doen vooral onderzoek naar vernieuwingen binnen de sector, naar slimme technologieën zoals apps of bijvoorbeeld de inzet van digitale displays. “Wij kunnen veel van elkaar leren. Sommige andere hogescholen hebben bijvoorbeeld werkruimten, een soort labs, in de binnenstad. Dat willen wij ook in Eindhoven. Daar kunnen we belevingsonderzoek doen met winkelend publiek als we bijvoorbeeld ideeën hebben voor de inrichting van de openbare ruimte.”

Pen verwacht ook dat studenten van de deelnemende hogescholen veel baat hebben bij de samenwerking. Ze krijgen onder meer makkelijker toegang tot elkaars onderzoeken.

Samenwerking
De andere hogescholen die meedoen zijn: Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Rotterdam, De Haagse Hogeschool, Avans Hogeschool, Saxion, NHTV Breda, TMO Fashion Business School en de Technische Universiteit Eindhoven. Het platform wordt ondersteund door praktijkpartners als Shopping Tomorrow, Thuiswinkel.org, INretail, Platform de Nieuwe Winkelstraat en de E-commerce foundation.

De acht hogescholen starten het Retail Innovation Platform in samenwerking met TKI CLICK NL (TKI's stimuleren publiek-private samenwerkingsprojecten vanuit de overheid), de landelijke Retail Innovatie Agenda en praktijkpartners. De initiatiefnemers ontvangen subsidie van de Stichting Innovatie Alliantie om het platform de komende twee jaar te ontwikkelen [Petra Merkx]