2020

Hoger onderwijs op zaterdag? 'Mensen kunnen erop afhaken'

In een sarcastische tweet liet Fontys-docent Twan Arts donderdagochtend weten dat hij het niet eens is met minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs. Zij stelde in de Tweede Kamer voor om in het hoger onderwijs ook in het weekend les te geven.

Zo kan het ov worden ontlast en kan studievertraging worden beperkt, redeneert de minister.

‘Mijn zoontje is in de nacht vaak wakker omdat er tegelijkertijd drie kiezen doorkomen. Ik zou die momenten ook nog kunnen gebruiken om les te geven!’, luidde Arts’ bericht op Twitter. Hoewel hij donderdag geen tijd had om te reageren, was de ondertoon van zijn bericht duidelijk: het voorstel van de minister gaat te ver.

Balans werk en privé
Onderwijsmanager Sociale Studies Ingrid Wijers Ingrid Wijerserkent dat het ‘qua tijdsplanning een oplossing kan zijn’. “Maar als je door de week van ’s ochtends tien tot ’s avonds tien lessen kunt plannen, is dat ook een oplossing”, zegt ze.

Toch deelt ze de zorgen van Arts. “Het grote bezwaar is dat werk en privé nu al heel erg door elkaar lopen en dat dit al helemaal diffuus wordt als je dat verlengt tot en met het weekend."

Mensen kunnen erop afhaken, denkt ze. "Ze kunnen ziek worden, of ze gaan te veel druk ervaren omdat ze nergens een moment hebben om even te kunnen afkoppelen.”

Hoge werkdruk
Maarten America, docent economie aan de Fontys Lerarenopleiding in Sittard, stelt dat lesgeven in het weekend aan zijn hogeschool geen thema is en ook niet zal worden. “In Sittard Maarten Americahebben we een kleine opleiding, dus is het inlopen van achterstanden door corona anders in te richten dan op andere hogescholen”, zegt hij.

Hij heeft er zelf overigens geen moeite mee eventueel een aantal zaterdagen les te geven om achterstanden voor studenten weg te werken. “Wel moet je dan oppassen dat de werkdruk voor de docent, die nu al erg hoog is, niet nog hoger wordt.”

“Daarnaast moet lesgeven op zaterdag niet structureel worden, maar een tijdelijke oplossing zijn. Ook denk ik dat onze studenten niet de behoefte hebben op zaterdag nog les te krijgen.”

Wat America betreft zou het mooier zijn als het tijdslot waarin studenten met het ov kunnen reizen groter wordt. “Bijvoorbeeld tussen 10.00 en 16.00 uur in plaats van tussen 11.00 en 15.00 uur. Dat zou wat meer lucht geven.”

Avonden inroosteren
Nikol Jacobs, teamleider van bureau planning binnen de Fontys Hogeschool voor de Kunsten, stelt dat inroosteren van zaterdagen op zich geen probleem is. “Het is wel de vraag of het aan de kant van de opleiding mogelijk is”, zegt ze. “En misschien kun je ook les geven in de avond op werkdagen?”

“Ons pand is al open op zaterdagen, voor studenten om te repeteren en te oefenen. Maar we verzorgen er nu nog geen onderwijs op die dagen. In hoeverre het haalbaar is, hangt af van wat mogelijk is voor de docenten. We hebben veel gastdocenten bijvoorbeeld.”

Naast de vraag of docenten beschikbaar zijn, moeten er tal van praktische zaken geregeld worden. Jacobs: “Het gebouw moet open, er moet iemand aanwezig zijn. Werkplaatsen moeten bemand worden voor studenten van een beeldende opleiding. Moet je de mediatheek openstellen op zaterdag? Er hangt heel veel mee samen.” [Erwin Blatter]

Johan van Weert
June
2020
Naar aanleiding van het proefballonnetje van Minister van Engelshoven zijn er vragen gesteld in de Kamer. De concrete vraag was of zij had geïnformeerd bij studenten en docenten hoe zij hierover dachten. Het antwoord; 'nee, er is alleen overleg geweest met bestuurders en het OV'. Dit zegt genoeg over de wijze waarop met de belangen van de direct betrokkenen wordt omgegaan....
Waarom moeten de studenten in het OV buiten de spits, terwijl de rest van Nederland wel in de spits mag reizen. Of het nu om werk gaat, of om gezellig te gaan funshoppen. Valt dit onder de noemer 'discriminatie van een bepaald deel van de bevolking'?