september

Hoeveel ‘slapende’ topjes heb jij in de kast?

Dit weekend niets te doen? Duik dan eens in je kledingkast en check hoeveel items daar alleen maar hangen te hangen.

Lidian Bregman (23) ‒ studente aan het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) ‒ onderzocht de inhoud van vijftig Nederlandse kledingkasten. “Ik wil mensen bewust maken van het aantal kledingstukken dat zinloos in de kast ligt,” zegt ze op de site van Folia. “Kleding is belastend voor het milieu.”

Twee broeken
Uit Bregmans onderzoek komen zowel grappige als ietwat schrikbarende feiten naar voor. De gemiddelde garderobe telt 173 kledingstukken. Daarvan zijn in het afgelopen jaar zo’n vijftig items niet gedragen. “Aan sommige kleding hingen de kaartjes nog,” zag Bregman.

Opvallend: mensen in dorpen bezitten gemiddeld minder kleding dan inwoners van de Randstad. Verder hebben vrouwen 60 procent méér kleding dan mannen. “Het hoogste aantal dat ik tegenkwam was 309 items. Maar dat was bij een vrouw die professioneel met mode bezig is.” Bij dat aantal steekt de kledingkast van Bregmans vader schraal af: die heeft 32 kledingstukken, waaronder twee broeken.

Privacy
Bregmans afstudeerproject maakt deel uit van het grotere onderzoek Measuring the Dutch Clothing Mountain van de Hogeschool van Amsterdam. Uit marktonderzoek blijkt dat Nederlanders jaarlijks gemiddeld 46 kledingstukken aanschaffen; tegelijk gooien ze er veertig weer weg.

Voor de volledigheid keek Bregman niet alleen in de klerenkast, maar ook onder bedden en in wasmanden. Uit privacy-overweging telde ze sokken en onderbroeken niet mee. [Frank van den Nieuwenhuijzen]