september

Hoe Vitalis twee Hugo's naar Eindhoven lokte

'Grey meets purple' moet Fontys-studenten winnen voor ouderenzorg

Onder het motto ‘Grey meets purple’ organiseert woonzorggroep Vitalis samen met Fontys een collegetour. Het doel is om meer studenten enthousiast te krijgen voor de ouderenzorg, Het middel, volgens Vitalis-directeur Intensieve zorg Petra van ’t Klooster: bier, bitterballen en de twee belangrijkste Hugo’s van de ouderenzorg.

Het was een brainwave op zomaar een voorjaarsavond die Van ’t Klooster achter haar computer deed kruipen. Ze stuurde een mail naar Hugo de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en naar Hugo Borst, columnist en activist voor betere ouderenzorg. Of ze Petra van 't Kloosterhaar wilden helpen om jongeren over de drempel van de ouderenzorg te helpen: deze sector zit te springen om personeel maar staat, om het zacht te zeggen, niet bij veel jongeren op nummer 1 als het gaat om meest aantrekkelijke potentiële werkgever.

Positief antwoord
“Hugo Borst reageerde per omgaande met een positief antwoord”, vertelt Van ’t Klooster. “Bij de minister duurde het iets langer, maar hij is net zo enthousiast. Hij schreef dat hij als oud-leraar de verbinding tussen jong en oud heel belangrijk vindt.” Beiden komen binnenkort naar Peppelrode, een van de locaties van Vitalis in Eindhoven. De minister komende maandag 24 september, met in zijn kielzog een team dat studenten en stagiaires interviewt voor de IKZorg-campagne die VWS momenteel voert om personeel te winnen voor de zorg. Dit team doet ook het gebouw van de zorgopleidingen in Eindhoven aan.

Op 2 oktober is het de beurt aan Hugo Borst, de columnist die jarenlang iedere week het leven van zijn demente moeder in een verpleegtehuis beschreef. Twee goeie sprekers, dan heb je alleen nog bier en bitterballen nodig om studenten te trekken, had de Vitalisdirecteur bedacht. De twee collegetours op 24 september en 2 oktober zijn met name bedoeld voor (Fontys-)studenten.

Billen wassen
Het probleem is bekend maar nog steeds actueel: jongeren staan doorgaans niet te springen om in de ouderenzorg te gaan werken. De beeldvorming is ronduit negatief. Er is te weinig personeel dus de werkdruk is hoog, de verdiensten zijn matig, veel voorzieningen zijn wegbezuinigd. En ook los van die omstandigheden heeft de ouderenzorg niet het meest sexy imago: sommigen vatten het samen als ‘billen wassen’.

Van die eenzijdigheid moeten we af, vindt de Vitalisdirecteur. “Natuurlijk: je hebt te maken met mensen die liever thuis zouden wonen in plaats van bij ons. Maar ze hebben heus nog leuke dingen om voor te leven. En er komt meer financiële ruimte voor de zorg, waardoor we ons meer om het welzijn kunnen bekommeren van onze bewoners. Om een puzzeltje te leggen of een wandelingetje te maken.”

Vloggers en bloggers
Er zijn meer initiatieven de laatste tijd om de ouderenzorg te promoten: zo laten verschillende vloggers en bloggers zien dat deze sector ook ‘cool’ kan zijn en zetten zelfbenoemde Fontys- en Summa-ambassadeurs zich in om studenten voor de ouderenzorg te winnen onder de noemer ‘kleurrijke ouderen’. Zie ook de vlogs van Fontys-student Teun Toebes op zijn website STEUN en toeverlaat.

Sowieso is er veel aan het veranderen in de wereld van de ouderenzorg, vertelt Van ’t Klooster: “We richten ons steeds meer op de individuele beleving van ouderen, om hen te laten genieten en klein geluk te geven. We helpen degenen die lijden aan dementie om mooie herinneringen op te halen, bijvoorbeeld via muziek. Vitalis zelf doet veel aan kunst en cultuur. We kijken steeds breder dan alleen medisch en Nederland loopt internationaal gezien voorop in deze ontwikkeling, we werden onlangs nog genoemd in de New York Times.”

Techniek
De techniek helpt. Van ’t Klooster geeft een voorbeeld: “We hebben samen met studenten een appartement van de toekomst ingericht in het centrum van Eindhoven, dat bol staat van de techniek: van valdetectie in de vloer tot aan liften om patiënten te helpen tillen. Fontys geeft er trainingen.”

Hoeveel nieuwe personeelsleden zou Vitalis precies willen binnenhalen met de Grey meets purple- campagne? Zo concreet zijn de doelen niet volgens Van ’t Klooster, maar doorgaans is tussen de 5 en 10 procent van de banen bij Vitalis vacant. “Met stageplaatsen vervullen hebben we meestal geen moeite, we werken op dat vlak al heel lang samen met Fontys. Verder denk ik dat het vooral belangrijk is om trots uit te dragen op wat wij doen, zodat het imago verbetert.”

Voor het programma van de collegetour zie de website van Fontys.