Hoe studenten Verpleegkunde toch waardevolle stage krijgen

Marieke van Vugt van Fontys Verpleegkunde zorgde ervoor dat studenten van haar opleiding toch een waardevolle stage kunnen volgen tijdens deze coronacrisis. “We hebben ervoor gestreden om zoveel mogelijk stagiaires te behouden.”

Natuurlijk verschuiven prioriteiten binnen een zorginstelling door de huidige coronacrisis. Ook bij ouderenzorgorganisatie De Wever in Tilburg, Marieke van Vugtwaar Marieke van Vugt werkt. Van Vugt is lecturer practitioner (een masteropgeleide verpleegkundige die zowel binnen een zorgcentrum als bij de opleiding Verpleegkunde werkt). Ze is een verbindende schakel als het gaat om stagebegeleiding.

Coronaspreekuur
Zodoende zat Van Vugt de afgelopen weken in dezelfde spagaat als de zorgsector in algemene zin: hoe waarborg je het leerproces op de werkvloer ten tijde van een ongekende druk op diezelfde vloer?

Bij De Wever, waar zo’n zevenhonderd studenten opgeleid worden (van gastvrouwen tot verpleegkundigen), bedachten ze daar verschillende oplossingen voor. Zoals het coronaspreekuur: een telefonische hulplijn voor studenten en medewerkers met vragen over leren en ontwikkelen.

“Op die manier kun je zoveel mogelijk onrust wegnemen en vragen beantwoorden. Veel studenten wilden weten hoe hun onderwijs er tijdens de stage zou uitzien, wat de consequenties waren als hun stage stopte, dat soort dingen. Door er dan simpelweg te zijn, is dat al een geruststelling, ook als er nog geen directe oplossingen zijn.”

Alternatieve stages
Ondertussen staken Van Vugt en haar collega’s veel energie in het bieden van alternatieve stages. “Best een uitdaging: er heerst angst, beschermingsmaterialen zijn schaars, we moeten afstand houden; allemaal heel lastig. Maar we hebben het voor elkaar gekregen dat geen enkele student moest stoppen met de stage.”

Zo hebben studenten vanuit de thuiszorg nieuwe stageplaatsen gekregen, worden laatstejaarsstudenten meer op afstand Werkgebeleiders bij de Wever.begeleid en vinden intervisies met studenten digitaal plaats.

Ook inhoudelijk werd het onderwijsprogramma aangepast aan de actuele situatie: “Bijvoorbeeld om studenten zo goed mogelijk voor te bereiden op de omschakeling bij cliënten”, legt Van Vugt uit. “De workshop verliesverwerking, gegeven door een geestelijk verzorger, is daar een onderdeel van.”

Ondergesneeuwd
Zo maakt Van Vugt zich sterk voor studenten in de zorg. “In de media is nu veel aandacht voor verpleegkundigen en dat is heel mooi, maar de zorgprofessionals van de toekomst verdienen dat net zo goed.”

“Ze hebben echt een belangrijke rol: ze leveren hand-en-spandiensten, hebben een kritische blik op verbeteringen, stellen opbouwende vragen en creëren zo een leeromgeving binnen een instelling.”

Impact op stagiaires
Bovendien heeft een pandemie, met alle complexe, onvoorziene situaties die daarbij komen kijken binnen de zorg, een grote impact op stagiaires, benadrukt Van Vugt. “Daar spar ik veel over met ze. Omdat ze dat kwijt moeten, maar ook om van hun kijk erop te leren. Die informatie nemen we weer mee naar Fontys.”

Binnen de opleiding Verpleegkunde is een crisisteam opgericht dat meedenkt met de praktijk. “Onze ervaringen worden meegenomen in een evaluatie om beter voorbereid te zijn op mogelijke nieuwe crises. In ieder geval door het verder uitzetten van successen.” [Anke Langelaan]