Hoe scholieren ondanks gesloten deuren kunnen ruiken aan opleidingen

De focus van hogescholen verschoof de laatste jaren steeds meer van ‘zoveel mogelijk studenten binnenhalen’ naar ‘zoveel mogelijk studenten vooral de studie laten kiezen die bij hun past’. Maar gaat dat nog wel, nu open dagen en het proefstuderen zijn afgelast?

“Al dertig jaar houd ik me bezig met het werven van studenten, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat we geen fysieke kennismaking met aankomende studenten konden organiseren” verzucht Rosemarie Moonen van Dienst Marketing & Communicatie.

Open dagen zijn volgens haar belangrijk voor scholieren en kunnen het verschil maken bij hun keuze voor een hogeschool of studie. “Als ze ergens rondlopen krijgen ze een realistisch beeld van een opleiding. Voel ik me hier fijn? Passen de studenten van deze opleiding bij mij? Rosemarie MoonenZe zien ook de omgeving en de docenten, er liggen boeken en materialen.”

Chatten met studenten
Door de coronacrisis kan dat nu niet. Alle schoolgebouwen zijn dicht en daarom is alles in razendsnel tempo omgebouwd naar ‘online oriënteren’. Scholieren kunnen via de Fontys-website online open dagen volgen, chatten met huidige studenten, aan echte online lessen meedoen, filmpjes van eerdere open dagen bekijken of meekijkvideo’s van studenten die op stage zijn.

Het aanbod aan online oriëntatiemogelijkheden is groot. Gaat het ook genoeg zijn? “Eerst kwamen studenten-in-spé ook wel eens niet naar een open dag omdat de datum hen niet uitkwam. Het is nu een voordeel dat studenten niet tijd- en plaatsgebonden een open dag kunnen volgen.”

“Bovendien”, noemt Moonen als een voordeel, “krijgen scholieren nu op een aantal punten ook een realistischer beeld. Ze mogen bijvoorbeeld echte online lessen volgen. Dan zien ze hoe het er echt aan toe gaat in zo’n les. Op een open dag is de school mooi gemaakt en de toilet extra gepoetst.”

Geen vervanging
Voor de duidelijkheid, ‘online’ kan in haar ogen de fysieke kennismaking met de hogeschool nooit vervangen. “Persoonlijk contact is in het onderwijs en zeker ook voor Fontys van wezenlijk belang. Maar gezien de ‘abnormale situatie’ gaat het best goed, wat ook blijkt uit de hoge bezoekcijfers van de Fontys-website.”

Het is bovendien in het voordeel van de hogeschool dat ruim 60 procent van de scholieren zijn keuze al heeft gemaakt. De grootste groep komt naar de open dag in november (10.000 bezoekers) een veel kleinere groep (3.000) komt naar de open dag in maart. Er zijn ook scholieren die pas op het laatste moment kiezen en helemaal nooit naar een open dag gaan.

Knoop doorhakken
Ook Chantal Gorissen van Dienst Studentzaken en betrokken bij het programma ‘Studiesucces’ van Fontys, benadrukt dat de Chantal Gorissenopen dag voor veel scholieren vooral bedoeld is een eerder gemaakte keuze bevestigd te krijgen.

“We hebben vorig jaar een onderzoek gedaan en daaruit bleek dat de open dag voor 2 op de 5 bezoekers vooral bedoeld is om zich te verdiepen in een opleiding. Eén op de 5 komt om de knoop door te hakken.”

Dan blijft nog een aanzienlijke groep over die wel weet in welke richting ze het ongeveer zoekt, maar zich nog wil oriënteren op de mogelijkheden daar binnen. Of blanco binnenkomt. “Waaronder een deel dat nog niet in een examenklas zit, maar komt voor een eerste kennismaking.”

Schade valt mee
Net als Moonen denkt Gorissen dat de schade wel zal meevallen en dat niet veel studenten een verkeerde keuze gaan maken door deze crisis. “De oriëntatie is een langer traject, dat doe je niet in een paar weken. De meesten zijn er al jaren mee bezig.” De meeste studenten kiezen een goed passende studie, weet zij.

De nieuwe online uitbreidingen in de voorlichting pakken bijvoorbeeld ook voor internationale studenten goed uit, zegt ze. “Maar echte, fysieke kennismaking blijft wat mij betreft voorop staan. Pas na afloop kunnen we onderzoeken hoe het is gegaan.”

De aanmeldcijfers lopen tot nu toe een aantal procenten achter bij vorig jaar. Fontys maakt zich daar volgens Moonen geen zorgen over. “De aanmelddatum is van 1 mei naar 1 juni verplaatst en het hoort bij deze doelgroep om zich zo laat mogelijk in te schrijven.” [Petra Merkx]