november

Hoe maak je indruk op je docent?

Docenten zijn net mensen. Ze houden van anderen, van elkaar, maar nog het meeste van zichzelf. De opmerkzame lezer leest hier - tussen de regels - dat ik niet in puur altruïsme geloof. Alles wat je voor een ander doet doe je ook een beetje voor jezelf. Zo ook lesgeven.

De meest effectieve manier van indruk maken op je docent is door dáár op in te spelen. Geef kleine signalen waaruit blijkt dat je iets van hem geleerd hebt. Laat zien dat hij niet voor niets al die uren in collegevoorbereiding heeft gestopt, maar dat jij daar als student ook daadwerkelijk iets mee gedaan hebt.

Studenten die op mij indruk wilden maken deden het volgende (en blijkbaar hebben ze ook indruk gemaakt, anders had ik dit lijstje niet meer kunnen produceren):

•  Een student kwam tijdens zijn afstudeerassessment aan met twee grote potten gevuld met snoep. Op de potten stond “voorkom stress, neem een snoepje voor de les”. Bij de ene pot kostte het snoepje 5 cent, maar snoepjes in de andere pot waren gratis. De student had een experimentje gedaan en had iedere pot een middagje bij een lokaal gezet. Hij wilde zo aan het afstudeercomité op een simpele manier het ‘effect van gratis’ laten zien. Een effect dat ik hem had geleerd in de lessen consumentengedrag en dat de basis vormde van de door hem ontwikkelde strategie voor zijn afstudeerproject. Hij studeerde af met een dikke 8.
  • Een student kwam in de pauze van een les vertellen welke boeken ze gelezen had of aan het lezen was. Dit waren allemaal boeken die óf op mijn wish-list staan van boeken die ik heel graag wil lezen, óf het waren boeken die ik als extra leessuggesties had opgenomen in het studiemateriaal. Deze student is nu mijn student-assistent.
  • Een student kwam zo’n vijf jaar geleden naar me toe omdat hij een scriptie wilde schrijven over het onderwerp waar ik me destijds volledig op had gestort: neuromarketing. Hij vond het zo interessant waar ik mee bezig was (en oh oh oh oh, wat vinden docenten het fijn om dát te horen). De naam van deze student zit verwerkt in het voorwoord van mijn boek ‘basisboek neuromarketing’. Ik ben hem tot op de dag van vandaag zeer erkentelijk voor zijn bijdrage.

Ofwel, indruk maken op de docent loont. Daar word je als student ook weer een beetje beter van. Studenten die al in hun studietijd dergelijke happy-happy-situaties (het niet-economische equivalent van win-win) kunnen creëren, ligt een mooie toekomst voor. Ze zijn in ieder geval goed in het toepassen van beïnvloedingspsychologie!

Eveline van Zeeland neemt graag Fontys-gedrag onder de loep. Daarnaast is zij Associate Lector Smart Marketing & Strategie bij FHMM en auteur van Basisboek Neuromarketing.