augustus

Hoe je ondanks corona toch uitgebreid kennismaakt met je studentenstad

De spannende introductieweek is voor veel eerstejaars vandaag begonnen met een ‘echte’ kennismaking op de campus. Maar verder gaat tijdens dit coronajaar veel online; de stadsdagen en het introfestival zijn geschrapt. Hoe krijgen de studenten toch een goed beeld van hun studentenstad?

Vito Winckens van Beun Creatives, die zich andere jaren bezighield met onder meer het Purple Festival en de overnachtingen van de eerstejaars op locaties in Eindhoven en Tilburg, bedacht een alternatief.

“Ik dacht ‘wat kan nu wel’ en ‘wie is waar goed in’?’”, vertelt de voormalige student van Fontys Academy for Creative Industries. Hij besloot om samen met presentator Tim Frenken en cameraman Ruben Munoz Gonzalez reportages te gaan maken van de steden waar Fontys opleidingen heeft.

Dat zijn er zeven. Want naast de drie Tim in gesprek met student in Sittard.steden met grote aantallen studenten (Eindhoven, Tilburg en Venlo) heeft Fontys opleidingen in Veghel, Utrecht, Sittard en ’s-Hertogenbosch. “Ik dacht als ik dit toch ga doen, dan kan ik net zo goed bij alle zeven langsgaan”, vertelt de initiatiefnemer.

Uitgenodigd door studenten
Vito en zijn team lieten zich in deze steden uitnodigen door studenten die meer wilden vertellen over hun opleiding en hen meenamen naar de leukste plekken van hun stad. Ook waren er straatinterviews: wat vinden de inwoners van al die studenten in hun stad?

In Veghel, met een kleine pabo-opleiding, werd daar overigens meewarig op gereageerd: ‘Veghel is echt geen studentendstad’. Maar in Eindhoven en Tilburg kwamen zij oud-studenten tegen die nooit uit hun ‘studentenstad’ waren weggegaan. “Studenten zorgen voor levendigheid in een stad, kregen wij vaak te horen”, vertelt Vito.

Rondje Fontys-steden
De reportages laten de leuke plekken in de stad zien, maar ook hoe de school eruitziet. “In Veghel is die heel klein en gemoedelijk. Studenten wonen er bij wijze van spreken om de hoek.”

Vergelijkbaar qua opleiding is de pabo in ’s-Hertogenbosch. Ook niet zo groot, maar in tegenstelling tot de pabo in Veghel wel gevestigd in een flinke stad. “Daar zijn we natuurlijk Bossche bollen gaan eten, maar we werden ook meegenomen naar de hippe Tramkade, waar normaal veel festivals plaatsvinden. Nu staat er een groot terras.”

In Utrecht zit Fontys Hogeschool Theologie Levensbeschouwing met twee kleine opleidingen, samen met rond de honderd Interviewtje op straat.studenten (in totaal heeft Fontys er meer dan 44.000).“We spraken er drie studenten, van heel gelovig naar heel vrij. We gingen er naar het dinsdagmiddaggebed in een kerk, maar zijn ook de Utrechtse grachten gaan schoonmaken vanuit een kayak.”

Sittard en Venlo
Een ander ‘kleintje’ in Fontys-begrippen is campus Sittard. “Sittard is klein, maar de studenten die er studeren hebben de stad echt omarmd, viel mij op. Er wonen ook steeds meer studenten op kamers.”

De studenten van studievereniging BOAZ van de opleiding Pedagogiek namen hem onder meer mee naar het Fortuna Sittard Stadion. Daarna nog een gezellig drankje in studentenkroeg Café de Buren.

“Voor Venlo hebben we nog wel even getwijfeld in welke taal we het filmpje zouden doen, maar dat werd toch in het Nederlands. Maar er zit wel ondertiteling in het Duits en Engels bij, vanwege het grote aantal internationale studenten op die locatie”, vertelt Vito.

Ook daar kreeg het camerateam weer een hele lijst met activiteiten door, nu van de studenten van Fontys International Business School. Die namen hen mee naar bekende plekken in de stad, zoals Poppodium Grenswerk en de Maasboulevard, waar veel uitgaansgelegenheden zitten.

Nieuw gebouw op Stappegoor

Studenten van Fontys Academy for Creative Industries (ACI) in Tilburg toonden de filmmakers hun nieuwe gebouw (P8) op campus Stappegoor, dat dit jaar openging voor ACI en Fontys ICT. “Vol moderne faciliteiten, met een tv-studio en andere creatieve ruimtes”, vertelt de regisseur.

Deze studenten namen hem ook mee naar het Spoorpark in Tilburg en daar werd vanaf de Kempentoren een 360 graden-beeld van de stad gemaakt. “Omdat deze stad zoveel te bieden heeft, hebben we dat zo opgelost. We konden in dat filmpje dan de highlights van de stad en omgeving laten zien, zoals het Willem II-stadion en de Beekse Bergen.”

Studeren in Lochal
Ook twee studenten van een van de Opname in de Lochal.vele andere opleidingen die Fontys in Tilburg heeft, namen het team op sleeptouw: van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten. “Die school heeft geen gewone klaslokalen, alleen studio’s en creatieve werkruimtes.”

Ze gingen er jammen in een studio met de studenten die hen hadden uitgenodigd en er studeren voor singer/songwriter en toetsenist. “En daarna jeu-de-boulen. Ook de Lochal in de Spoorzone stond op het programma omdat de studenten, als ze zich willen concentreren, vaak daar gaan zitten. Het is een prachtig, architectonisch gebouw, dat vorig jaar nog een prijs won.” Vito deed bij alle steden vooraf een grondige research.

Sociale studies in Eindhoven
Bijzonder vond hij ook de ontmoeting met twee Social Work-studenten in Eindhoven. “Het viel me echt op hoe van binnenuit gemotiveerd hun studiekeuze is. Zij vertelden dat veel studenten er zelf een rugzakje hebben en daarom anderen willen helpen.”

“De studenten lieten ons onder meer het Student Sportcentrum zien op het universiteitsterrein. Het afsluitende biertje was in Café Miller Time, het thuiscafé van Social Work.”

In Eindhoven zitten de meeste opleidingen van Fontys, van social work en verpleegkunde tot economische en technische opleidingen. Ook hier maakte de filmmakers een beeld van de stad van bovenaf, vanaf popcentrum de Effenaar. Met een blik op het PSV Stadion, Strijp-S en het Student Hotel. [Petra Merkx]

De filmpjes worden tijdens de introductieweek uitgezonden op Purple TV en staan ook op Youtube