Hoe je het doet, doet ertoe
Afgelopen december kregen 900 Amerikaanse en Indiase medewerkers van de online hypotheekverstrekker Better.com hun ontslag. ‘Nou en?’, denk je misschien. Massa ontslag vindt vaker plaats. En deze reorganisatie is ver van ons bed, dus waarom hebben we het hierover? Omdat het er toe doet, hóe je de dingen doet.
Gister ondervond ik zelf weer hoe het ontvangen van slecht nieuws voelt. Eerst een telefoontje met het bericht dat ik ben afgewezen voor de interne vacature waarop ik enthousiast had gesolliciteerd. Kort daarop las ik in de mail waarom een aantal Fontys-collega’s ontevreden is over een workshop die ik hen de dag ervoor gaf. Au, au, au.
De reden dat het bericht van de ontslagronde bij Better.com ‘viraal’ ging op social media én bij ons in de krant belandde was de ultieme botheid die de slechtnieuwsbrenger ten toon spreidde in de minder dan 3 minuten durende eenzijdige slechtnieuwsmonoloog via Zoom.
Hij overtrad zo ongeveer alle denkbare regels voor het voeren van goede slechtnieuws-gesprekken, of liever gezegd het zo min mogelijk slecht voeren ervan. Een vervelend kenmerk van slecht nieuws is namelijk dat het – behalve voor trainers gespreksvoering - nooit leuker wordt. En vaak wél slechter.
Vandaag lik ik mijn wonden, koester ik de lieve woorden van dierbaren als reactie op mijn teleurstelling, onderzoek hoe het zo heeft kunnen lopen en wat ik hieruit heb te leren en doen. Ik speel, heel troostend, het ontslagfilmpje af en prijs me gelukkig met mijn gesprekspartners van gister die over zoveel meer emotionele intelligentie beschikken dan deze CEO.
Inge van de Vorst is docent bij Fontys Hogeschool HRM en Psychologie en coachende vaardigheden voor docenten Fontys-breed. Ook is zij oprichter van De Liefdesdokter. Lees hier eerdere columns van haar.