Eindhoven ,
maart

Hoe gek laat jij je maken?

De hoopgevende demonstraties voor klimaat- en onderwijsverbetering door jonge hoopvolle scholieren en studenten kreeg geen vervolg bij de verkiezingsuitslag.

Wel was er een oude cabaretier die twee dagen na de uitslag tijdens het boekenbal opriep om een statement te maken tegen Thierry B. maar die oproep vond nauwelijks weerklank. Oké, er was een vrouw die in de volgepakte zaal ferm opstond en riep: ‘ik ben met Freek!’, maar je had toch meer het idee dat ze met de oude cabaretier was meegereden of zoiets.

Freek de Jonge heet de oude cabaretier. Een man van 74 waarvan vermoed wordt dat hij bij zijn eigen begrafenis nog een minuut stilte vraagt. Niet alleen in de politiek is narcisme en megalomanie een hardnekkig fenomeen.

Ondertussen vraag ik me nu al dagen af hoe studenten de ruk naar rechts ervaren. Ik kan me voorstellen dat ze het gedachtengoed van Thierry B. afkeuren maar dat ze hem wel een amusant warhoofd vinden. Een ongevaarlijke gek die uiteindelijk een quasi-belangrijk baantje vindt, gaat drinken en daarna verdwijnt in de obscuriteit van commissariaten, commissies en Rotaryclubs.

Maar misschien zijn er ook studenten die in Thierry B. een verlosser zien, de leader of the pack, een mafkees waarvoor je op de een of andere manier wel door het vuur wilt gaan. Ik vraag me ook al dagen af hoe ík Thierry B. zou ervaren als ik ’n jaar of achttien zou zijn en een opleiding Marketing & Management - ik noem maar wat - volgde. Hoeveel gekte laat je toe in je leven?

Ik vraag me nu trouwens af waarom ik telkens Thierry B. schrijf in plaats van zijn achternaam voluit te schrijven. Ik heb zeker te veel misdaadverslagen in de krant gelezen.

Luc de Graaf speelt in het theater, schrijft verhalen en maakt korte filmpjes.