Hoe blij zijn studenten met opleidingen Economie en Recht?

Studenten van de opleidingen Economie en Recht zijn het minst tevreden over hun opleiding. Dat bleek deze week uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquête. Maar hoe denken Fontysstudenten over deze opleidingen?

Uit het onderzoek is gebleken dat studenten vaak weinig focus ervaren en deel moeten nemen aan massale hoorcolleges, omdat Recht en Economie gezien worden als algemene en populaire studierichtingen. Toch denkt tweedejaarsstudente Judith daar anders over. “Rechten bevalt me juist heel goed, mede door de persoonlijke en professionele begeleiding.”

Ze is tijdens haar opleiding nog tegen geen enkel probleem aangelopen. “Alle leraren zijn duidelijk. En als je ergens mee zit, heb je je eigen coach die je direct verder helpt.” Op de vraag of de opleiding misschien te breed is opgezet, heeft de tweedejaars meteen een antwoord. “Rechten is nu eenmaal een breed begrip. Mensen denken dat je meteen advocaat kunt worden, maar rechten is veel meer dan dat.”

Realistisch blijven
Mogelijke carrièrekansen zijn te vinden bij de gemeente, de overheid of als advocaat. “Om je daarop voor te bereiden, organiseert de juridische school geregeld een oriëntatiemarkt. Daarnaast moeten we als studenten ook realistisch blijven. Hbo betekent zelfstandigheid, dus zal je soms ook zelf aan het werk moeten.”

Aurelie en Donna, beiden eerstejaarsstudenten aan de Juridische Hogeschool, sluiten zich daar volledig bij aan. Maar ze ervoeren wel allebei dat aan het begin van het schooljaar nog niet helemaal duidelijk was wat de opleiding inhoudelijk precies voorstelde. “Daarom zijn ook veel mensen gestopt. Naarmate het jaar is daar verandering in gekomen. Waar eerst onduidelijkheid was, wordt iedere opdracht nu goed uitgelegd en weten wij als studenten wat van ons wordt verwacht.”

De manier van lesgeven moet je liggen, vinden de twee studenten. “Als je gewoon een boek voor je neus wilt hebben en wilt leren, moet je naar de universiteit gaan. Hier behalen we onze studiepunten aan de hand van portfolio’s, dat is echt anders.”

Ook vinden Aurelie en Donna dat de juridische opleiding niet als breed en algemeen bestempeld moet worden. “We zijn ons nu juist aan het verdiepen in casussen en focussen ons op bepaalde gebieden van recht. Daar is niets algemeens aan.” [Tekst gaat verder onder de foto]

Slechte communicatie
In het economiegebouw op de campus in Tilburg zijn de studenten iets minder goed gezind over hun opleiding. Zo ook Martijn en Tom, die voornamelijk communicatieproblemen met docenten hebben. “Onze docent Engels geeft soms colleges vanuit de trein terwijl er veel ruis op de achtergrond is. Sterker nog, we hebben hem het afgelopen jaar denk ik maar één keer gesproken.”

Dat bleek helemaal lastig in voorbereiding op het tentamen dat volgende week op het programma staat. “We hebben aan een andere docent moeten vragen welke stof we moeten leren. Zo hoort het natuurlijk niet te gaan. Heel veel economiedocenten komen uit het bedrijfsleven en zijn als professional ingestroomd. Zij laten de regels vaak wat losser dan anderen.”

Breedte en verdieping
Weinig uitleg van docenten en bijna geen binding. Betekent dat ook dat de opleiding niet verdiepend genoeg is? Dat valt volgens de economiestudenten dan weer alles mee. “Het is logisch dat de eerste twee jaar wat algemener zijn. We krijgen iedere periode te maken met een andere beroepsgroep in de economie, maar er is ook gewoon veel keus. Doordat we nu alles behandelen, weten we uiteindelijk wel wat we willen gaan doen.”

De verdieping komt volgens Tom echt pas in het derde jaar. “Komend jaar kunnen we onze eigen richting kiezen, een minor volgen en stage lopen. Ik weet zelf al wat ik wil worden, dus sommige periodes trekken me juist meer dan andere. Ik kan het me ook goed voorstellen dat studenten het om die reden lastig vinden om alles te volgen, maar dat ervaar ik zelf gelukkig niet zo.” [Noëlle van den Berg]