juni

Hip en trendy het strand op

Holi-yay. Zo vrolijk als de naam klinkt, zo vrolijk is de webshop ook. Kleurrijke tassen, handdoeken met tropische prints en sieraden om je beachlook af te maken. "En alles op één overzichtelijke site", zegt studentondernemer Amber Huls.

door Renée de Kruif

Het was iets dat Amber Huls en Dagmar van Lieshout, studenten International Lifestyle Studies aan Fontys ACI, misten als ze zelf op reis gaan: een website waarop je al je nodige reisartikelen kan vinden en dan ook nog hip en trendy. "Daarom hebben wij Holi-yay opgericht." Holi-yay ging dinsdag live. "We hebben al best veel bestellingen binnen, dus het is nu even heel druk. Maar ook omdat het voor ons nog wennen is. We hebben geen ervaring met het runnen van een webshop."

Influencers
"Onze artikelen zijn trendy en van een goede kwaliteit. Daarnaast is onze webshop ook speciaal gericht op jongeren", legt Huls uit. "Reizen is steeds populairder onder jongeren. En deze doelgroep zet graag alles op social media. Jouw ervaring en beleving delen met de rest van de wereld is steeds belangrijker. En die gedachte houden wij ook in ons achterhoofd bij het kiezen van producten. Wij vinden de uitstraling van onze artikelen heel belangrijk."

Maar hoe bepaal je wat hip is en wat juist niet? "We kijken naar wat influencers op social media leuk vinden, maar zoeken daarnaast ook naar bijzondere items. Zo verkopen wij een merk dat nog niet in Nederland verkrijgbaar was, Sun of a Beach. Deze producten worden in Griekenland met de hand gemaakt, en zijn dus ook exclusief. Dat vinden we een mooie toegevoegde waarde."

De artikelen die worden verkocht op Holi-yay komen zowel uit het binnenland als buitenland. "Het moet iets zijn dat Dagmar en ik zelf graag zouden dragen als we op vakantie zijn."

Ondernemersregeling
De tweedejaars studenten zijn ongeveer een jaar bezig geweest met de webshop. "Het heeft wat langer geduurd, omdat we het naast onze studie deden." Maar komend schooljaar hebben ze meer tijd voor hun bedrijfje, want de studenten komen in aanmerking voor de ondernemersregeling van het Centrum voor Ondernemerschap van Fontys en mogen daarom stage lopen en uiteindelijk afstuderen binnen hun eigen bedrijf. "Dan hebben we echt de tijd om ons helemaal op Holi-yay te richten."

En waar de ondernemers uiteindelijk naar toe willen werken? "We willen een eigen productlijn ontwikkelen. Dus echt zelf onze producten bedenken en maken, dat is wel onze droom."