november

Hierom is studeren in het buitenland zo bijzonder

Studeren in het buitenland. De een doet het om een andere cultuur te ontdekken, de ander gaat voor een specifieke opleiding. Wat de reden ook is, Fontysstudenten Fleur Koster, Maddison Adams en Jemma Kruyer genieten er met volle teugen van. In het kader van de Week van de Internationale Student vertellen ze er vol enthousiasme over.

Fontys telt veel internationale studenten, maar er zijn ook veel Nederlandse studenten die voor een minor of stage naar het buitenland gaan. De 20-jarige Fleur Koster is er daar één van. Zij woont momenteel in de Noorse stad Lillehammer, waar ze twee minoren volgt: Event Management en Social Media Video Productions.

FleurFleur
Waarom Noorwegen? Makkelijke vraag: vanwege de studies die ze daar aanbieden. En dat het land op haar lijstje stond voor een mooie rondreis, is natuurlijk een fijne bijkomstigheid. “Het is een veilig en mooi land waar veel te zien is”, vertelt Fleur. “Ik ben naar Oslo, Lofoten, Stockholm en Hoddevik geweest. Hafjell en Tromso staan nog op de planning.”

Wonen doet Fleur op een campus. Ze heeft drie dagen per week les, de overige dagen vult ze met sporten, spelletjes spelen met andere internationals en het maken van tripjes door Noorwegen. Het grootste cultuurverschil zit 'm volgens de student in de bevolking. “Noorse studenten zijn gesloten en meer op zichzelf. Ze zijn behulpzaam en vriendelijk, maar zullen niet uit zichzelf een praatje komen maken. Tenzij ze gedronken hebben.”

Een ander verschil dat Fleur opmerkt, is dat er in Nederland meer interactie is. Er zijn meer werkcolleges, kleinere lokalen en er is een hechtere band met docenten. “In Noorwegen zijn er voornamelijk lectures van twee uur met aan het eind een examen. Dit vind ik minder fijn.”

MaddisonMaddison
Door naar Maddison, een 20-jarige student uit het Australische Melbourne. Ze is momenteel in Nederland voor haar minor Transmedia Design for Creative Industries, maar ook voor zichzelf. “Ik voelde dat dit niet alleen een reis zou zijn om mijn opleiding voort te zetten, ik doe het ook om me op mijn persoonlijke groei te focussen.”

Wat ze vooral bijzonder vindt aan Nederland, zijn de korte afstanden. Binnen een uur van de ene naar de andere stad fietsen? Dat kan in Australië niet. De ruime keuze in voedsel vindt ze fantastisch en ook Fontys bevalt haar goed. Enige puntje van kritiek: de beperkte huisvesting.

“Ik zou graag langer in Nederland blijven dan de zes maanden die gepland staan, maar vanwege het krappe aanbod aan woonruimtes denk ik dat ik een andere keer terug moet komen.”

JemmaJemma
Jemma, ook een Australische, volgt dezelfde minor als Maddison. Ze verbaast zich hier in Nederland vooral over het grote aantal fietsen. O-ve-ral staan fietsen. “Fietsen zijn natuurlijk typerend voor Nederland, maar ze zijn echt overal! Verder is het ook gek dat mensen hier rechts rijden in plaats van links.”

Wat Jemma verder opvalt, zijn de huizen en gebouwen. En dan met name de architectuur ervan. “Maar ook de vrijheid en de nabijheid van verschillende steden en landen fascineren me. Net zoals de manier van lesgeven. Die is heel anders dan ik gewend ben.”

Over Fontys kan ze niet anders dan positief zijn. “Het is een goede school voor internationals”, is ze van mening. “Fontys biedt ons een leuke leeromgeving en laat een mix van allerlei verschillende culturen samenkomen.” [Karen Luiken]

Boilerplate

Ieder jaar in november organiseert Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering in het onderwijs, de Week van de Internationale Student. Onderwijsinstellingen door het hele land verzorgen activiteiten om Nederlandse en internationale studenten met elkaar te verbinden. Fontys doet er ook actief aan mee. In Eindhoven, Tilburg en Venlo vinden deze week verschillende bijeenkomsten plaats.