september

“Heus, niet iedereen hoeft naar het buitenland”

Sporthogeschool gaat voor internationalisering light

“We organiseren zulke lunches vaker. Doel is om medewerkers bij te praten rond een bepaald thema,” aldus Matty van Est, directeur Fontys Sporthogeschool. Vanmiddag gaat het in het gebouw aan de Theo Koomenlaan in Eindhoven over internationalisering.

In onderwijsland is het haast een toverwoord. Bijna elk onderwijsinstituut dat zichzelf serieus neemt, haakt aan bij de internationaliseringstrend. Hebben we hier niet een beetje te maken met een modeverschijnsel? Van Est: “Nee. Onze wereld wordt steeds kleiner. Maar het is wel zaak om reëel te blijven. Voor ons betekent dat bijvoorbeeld dat we internationalisering op een light-manier willen meenemen in ons curriculum. Er is aandacht voor, maar het wordt geen zwaartepunt.”

Onderscheid
Voor de Fontys Sporthogeschool maakt Van Est (foto) hierbij een helder onderscheid. “Onze bachelor Sportkunde raakt het per definitie méér dan de opleiding tot docent lichamelijke opvoeding. Die laatste is puur gericht op de Nederlandse situatie.” Bij Sportkunde wordt de context daarentegen steeds ruimer. “De zaken die daar aan bod komen ‒ zoals lifestyle, ziektepreventie en andere gezondheidsaspecten ‒ kun je evengoed internationaal insteken. Bij Sportkunde is er bovendien sprake van een minor Sport Performance. Daar zitten nu negen nationaliteiten samen in de klas, waardoor ‘internationalisering’ ineens bijzonder concreet wordt.”

Tijdens de lunch van vanmiddag wordt vooral kennis gedeeld. Zodoende krijgen medewerkers een beeld van wat er allemaal speelt rond dit thema. “Het kan nooit kwaad om eens te kijken naar wat er buiten je onmiddellijke blikveld gebeurt,” zegt Matty van Est. “Verder is het vooral aan de studenten zelf of ze over de grens willen kijken of niet. Voor sommigen is het een onmisbare verrijking. Maar heus niet iedereen moet van mij naar het buitenland.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]