COLUMN, Jacky Eickes,
mei

Het terras en het leven

De terrassen zijn weer ‘open’. Thank god. En dit weekend eindelijk ook de restaurants. Kan deze koukleum weer lekker binnen zitten snaaien. Vooral de terrassen zijn een belangrijk onderdeel geweest in mijn studententijd. Hier heb ik mijn medestudenten praktisch leren kennen.

Natuurlijk had ik de meeste mensen al ontmoet op introductiekamp of in de collegezaal. Maar op introductiekamp ben je vooral gericht op het overleven van die dagen vol alcohol en ongezond eten. En in de collegezaal is het niet per se de bedoeling dat je met mensen gaat kletsen over hun bestaan.
Daar waren de terrassen voor.

Om de hoek van het gebouw van Fontys Hogeschool Journalistiek was een restaurant met een klein terras. Echt ieniemienie, maar supergezellig. Ik rijd er nog iedere dag langs en krijg dus ook dagelijks déjà-vu’s naar die middagen borrelend op het terras. Rekeningen van 400 euro voor een groep van zes personen.

Dit restaurantje aan de Ringbaan was een beetje ons stamterras geworden. Later verhuisden we onze stamkroeg naar de stad, omdat onze vriendengroep uitbreidde en het terras dat niet kon. Steeds vaker werd een lunch gevolgd door een borrel, gevolgd door avondeten en dat weer gevolgd door een avond stappen. We woonden praktisch op het terras.

Hier hebben we gesprekken gevoerd over het leven. Over wat voor soort journalist we wilden worden. Hoeveel we wilden reizen. Wat onze doelen waren in het bestaan. Ik weet nog dat ik ooit zei dat ik nooit in een koophuis zou willen wonen, dat ik op de redactie van een groot tijdschrift wilde werken en dat ik graag freelancer zou worden.

Die voorspellingen zijn niet helemaal uitgekomen. Een groot deel van die vriendengroep heb ik wel nog steeds. Ik gun alle studenten dit soort gesprekken op het terras. Of gewoon überhaupt het zitten op een terras. Nu mag het weer. Dus ga lekker praten over het leven, met een rosé in de hand en een bitterbal on the side.

Jacky Eickes is afgestudeerd aan Fontys Hogeschool voor Journalistiek. Zij is redacteur van Bron en schrijft daarnaast ook elders al dan niet digitale kolommen vol. Lees hier de andere columns die zij voor Bron schreef.