Eindhoven,
15
april
2021
|
14:55
Europe/Amsterdam

Het succes van de Tilburgse opleiding Muziek- en musicaltheater

Musicalprogramma Op Zoek naar Maria van AVROTROS kleurt onlangs Fontys-paars. Zes van de tien mededingsters naar de hoofdrol in een nieuwe editie van The Sound of Music komen van de opleiding Muziek- en musicaltheater in Tilburg. Hoe is dat succes te verklaren?

Uiteindelijk sleept Nandi van Beurden op zondag 4 april de rol van Maria von Trapp binnen; ze blijft collega-alumnus Natascha Molly voor.

Internationaal niveau
Edward Hoepelman
Edward Hoepelman ‒ zangdocent bij Muziek- en musicaltheater en vijfentwintig jaar geleden één van de initiatiefnemers van de opleiding verbaast zich niet over de grote Fontys-inbreng. “Er is een curriculum neergezet van internationaal niveau.”

Ook buiten het musicalrepertoire zijn overigens alumni terug te vinden, zoals Brecht van Arnhem die is doorgedrongen tot de finale van de SBS6-talentenjacht We Want More.

Gepassioneerde familie
Volgens Hoepelman schuilt de kracht van Muziek- en musicaltheater in een aantal dingen. “Ons docentenkorps is een mix van theoretisch aangelegde personen én mensen vol praktijkervaring. Onderling staat, zoals feitelijk in de hele opleiding, het vakmanschap in dans, zang en spel centraal.”

Medewerker bedrijfsvoering bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten Chantal Bertens voegt daaraan toe dat de opleiding kan bogen op een uitgelezen curriculum. “We schaven volop aan podiumambacht: techniek en overdracht, het vertellen van een verhaal met de instrumenten ‘lijf’ en ‘stem’.”

Juist door de focus op het ambachtelijke aspect onderscheidt Fontys zich van de verder enigszins vergelijkbare opleiding Codarts in Rotterdam. “Daar zoeken ze vooral verbreding in het maken van eigen producties”, zegt Hoepelman.

“Wij stomen mensen klaar voor bestaand repertoire.” Naast de praktijk- en podiumgerichte bachelor is er een master die zich richt op de theorie en achtergronden van het producties.

Ten slotte roemen beiden het intieme karakter. “We vormen één grote gepassioneerde familie: er wordt hard gewerkt in een warme en prettige sfeer”, zegt Hoepelman, die ervan baalt dat corona dwingt tot lesgeven op afstand.

Strenge auditie
Jaarlijks doen Chantal Bertensongeveer 500 kandidaten auditie voor in totaal 36 plekken. “Dat is van overheidswege zo bepaald”, zegt Bertens. “Enerzijds jammer. Anderzijds is de markt die we bedienen klein.”

Mede omdat er nauwe banden bestaan met producenten als Albert Verlinde en Stage Entertainment komen afstudeerders goed onder dak.

Aan de voordeur wordt veel van de auditanten gevraagd. “We gaan voor een internationaal topniveau”, stelt Hoepelman. “Je krijgt het voor de kiezen, maar altijd op een liefdevolle manier.”

Naast een must als het zangtalent wordt gekeken naar ‘de volle breedte’, bijvoorbeeld persoonlijkheid en authenticiteit. Uiteindelijk beslist het hele docententeam over toelating.

“Mensen die eenmaal de strenge selectie hebben doorstaan maken de opleiding vrijwel altijd af. Sporadisch kiest iemand zelf voor bijvoorbeeld de Kleinkunstacademie.” Mede door het strenge auditieproces ontstaat er een match tussen student en opleiding, waarbij het verwachtingspatroon wederzijds helder is.

Authentiek
Over welke eigenschappen moeten studenten beschikken om hier te passen? Hoepelman: “Naast talent is het belangrijkste criterium: authenticiteit. Je hoeft niet bloedmooi te zijn of een catwalk-lijf te hebben. Je moet vooral jezelf kunnen zijn op een podium.”

Hij wijst auditanten er vaak op: Probeer niet te gevormd over te komen, en loop niet te pleasen. “Gelukkig krijgen we veel echte persoonlijkheden binnen. Mensen met een mening die iets terug durven zeggen. Studiebegeleiders klagen daar weleens over, haha.”

Wat kan er nog beter?
Een persoonlijk pijnpunt - volgens Hoepelman moet hij om de zo veel tijd weer de barricaden op om de praktijkgerichte aard van de opleiding te verdedigen.

“Ik wil me overigens samen met mijn partner Harry Ruijl, eveneens zangdocent en artistiek adviseur vooral op de uitvoeringspraktijk blijven richten. Het nut daarvan bewijst zich keer op keer.” Binnen FHK leidt dat soms echter tot vraagtekens, bijvoorbeeld omdat niet iedere docent een graad heeft.

“In Nederland is nu eenmaal veel gerelateerd aan de aanwezige papiertjes. Dat botst met mijn eigen visie: ik kijk graag naar wat een docent toevoegt qua ervaring; niet zozeer hoe hij die precies verworven heeft. De praktijk is het voornaamste, maar bij Fontys zit je weleens in een regel-keurslijf. Ik ben daar allergisch voor.”

Volgens Chantal Bertens moet de opleiding het karakter bewaren van ‘klein maar fijn’. “Misschien kunnen we nog iets groter groeien. Maar meer auditanten betekent dat je ook meer mensen moet teleurstellen. En studenten die uit een bevlieging musical willen doen, komen vroeg of laat te kort. Voor ons selecte groepje studenten is deze opleiding een levensstijl, het waarmaken van een droom.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

De foto's zijn van Fontys Hogeschool voor de Kunsten.

Reacties 1 - 1 (1)
Bedankt voor uw bericht.
Leonore van Kuipers
17
April
2021
Zoveel waardering voor Edward en Harry, die voor mijn zoon Nick zo veel betekend hebben tijdens zijn tijd op het Fontys. En ik hoop dat de expertise van deze docenten blijft voor het Fontys omdat zij alles doen met hart voor hun studenten. Kritisch waar het moet. Niet voor niets zie je zoveel studenten op mooie plekken na hun studietijd. Dat komt niet door het volgen van regeltjes, maar door de passie en toewijding van de studenten (die overigens zeer goed kunnen meedenken over hun opleiding) en docenten.