Tilburg,

'Het mag niet te slecht aflopen met mijn hoofdpersonen'

Vijfde thriller van ACI-medewerker Ingrid Oonincx

De muziek was haar leven, om een maatschappelijke carrière maalde ze niet. Toch haalde Ingrid Oonincx uiteindelijk al haar diploma’s en werd ze communicatieadviseur bij Fontys én schrijfster. Eind deze maand verschijnt haar vijfde thriller.

door Debbie Langelaan
‘Wie is de man die naast je slaapt?’, luidt de ondertitel van ‘Pretty boy’. Hoofdpersoon Hannah ontdekt langzamerhand de ijzingwekkende waarheid over haar echtgenoot Jack, die een geheimzinnig verleden met zich meesleept. De vertrouwde Oonincx-elementen zijn, aldus de auteur: spanning, persoonlijke ontwikkeling van de hoofdpersonen, en een onderliggend thema. "In dit geval gaat het over vertrouwen binnen een relatie, over kwetsbare kinderen, en of je kunt ontsnappen aan de omgeving waarin je geboren bent.”

Het thema van haar vorige boek was veroudering. "Stel dat er een medicijn wordt gevonden waardoor je niet ouder wordt, wat gebeurt er dan met de wereld? Dat soort vragen intrigeert mij.” Maar de thema’s spelen impliciet door het verhaal, zegt ze: ,,Als je ze niet opmerkt, lees je gewoon een spannend verhaal.’’

Laatbloeier
Oonincx is wat je noemt een laatbloeier. Een heftige puberteit leek lange tijd een maatschappelijke carrière te blokkeren. "Ik liep op mijn vijftiende weg van huis en kwam in de kraakscene in Tilburg terecht. Ik was een enorme punker, kwaad op iedereen en alles. Ik ging niet meer school. Ik moest er niet aan denken dat mijn leven zou verlopen zoals mijn ouders het zich voorstelden: een mavo-diploma, secretaresse worden, trouwen en kinderen krijgen.’’

Een staatsexamen op haar achttiende gaf toegang tot een baan als assistent personeelszaken, maar die gebruikte Oonincx vooral om een inkomen te hebben. "De muziek was mijn leven. Ik speelde basgitaar in allerlei rock- en punkbandjes, bijna iedere avond. Uiteindelijk kwam er een nieuwe leidinggevende op mijn werk en die zei: Ingrid, het wordt tijd dat jij je gaat ontwikkelen.”

Journalistiek
Vervolgens ging het snel: Oonincx deed een hbo-toets en begon aan de deeltijdopleiding Journalistiek bij Fontys. Ze was inmiddels 29. Ingrid Oonincx"De opleiding sprak mij aan vanwege het schrijven, en misschien ook wel omdat ik steeds meer interesse kreeg in nieuws en actualiteiten.” Stages en freelance werk bij kranten en bij Fontys volgden, Oonincx kwam op de afdeling Marketing en Communicatie terecht, later bij Academy for Creative Industries. De drang om daarnaast meer te schrijven bleef.

"Toen ik kinderen kreeg en wat meer aan huis gebonden was, ben ik thrillerverhalen gaan uitwerken. De journalistiek is in zoverre bij me gebleven dat er altijd wel een maatschappelijk thema in mijn boeken zit. En de feiten moeten juist zijn. Ik heb bijvoorbeeld in mijn vorige boek een verhaallijn in de Verenigde Staten verplaatst van Texas naar New Mexico, omdat er wellicht een doodstraf zou volgen op het misdrijf dat in mijn boek gepleegd werd. Dan zou het verhaal niet meer kloppen.”

Ook haar pr- en communicatieachtergrond komt goed van pas voor haar boeken. Dat begint al bij de buitenkant: "Ik wil absoluut geen cliché omslag. Het moet passen bij het verhaal en creatief zijn.” Zodoende kijkt vanaf de cover van ‘Pretty boy’ een knappe man ons aan, in plaats van de in dit genre gebruikelijke pretty woman met ergens een verwijzing naar bloed.

Er zijn meer aspecten van het werk bij Fontys die haar crimiverhalen ‘voeden’. "Ik krijg veel mee uit verschillende werelden. Ik heb kennis van doelgroepen en de creatieve industrie, ik weet voldoende van social media en ik kan een geloofwaardige student neerzetten. En omdat ik kinderen heb van 12 en 13, is ook hun wereld me bekend.”

Discipline
Verder is het een kwestie van discipline: de twee werkdagen per week dat ze niet naar Fontys gaat, brengt ze door in haar werkkamer. "Ik ga gewoon zitten. Belangrijk is om het verhaal van tevoren goed uit te denken. Als je zomaar begint moet je later zoveel herschrijven.” Als het een beetje loopt, is het schrijfproces genieten: "Je creëert je eigen wereld en bepaalt helemaal zelf wat er gebeurt. Het is heerlijk om in die flow te zitten, vooral van de eerste versie.”

Haar hoofdpersonen maken vreselijke dingen mee, maar het mag nooit te slecht met ze aflopen. "Daarvoor ben ik te veel aan ze gehecht. De bedoeling is dat ze een ontwikkeling meemaken, meestal komen ze daar sterker uit. Er moet altijd reden voor hoop blijven.”

Pretty Boy komt op 31 mei uit. Dat wordt gevierd bij boekhandel Gianotten in Tilburg.Uitgeverij de Crime Compagnie, 340 pagina’s, ISBN 9789461093158.