Venlo,

Het loopt niet storm bij vaccinatiepunt Fontys Venlo

Voor alle studenten tussen de 18 en 27 jaar die in Nederland wonen, is sinds januari de HPV-vaccinatie beschikbaar. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen uit deze doelgroep gevaccineerd worden, is ook in het Venlose Fontysgebouw een tijdelijke vaccinatiepost opgezet.

HPV is de afkorting van humaan papillomavirus. Dit is een virus dat zes verschillende soorten kanker kan veroorzaken, zoals baarmoederhalskanker en kanker in de mond- en keelholte. Het vaccin beschermt tegen deze verschillende soorten.

HPV-folderDe hogeschoollocatie in Venlo is een tijd geleden benaderd door GGD Limburg-Noord om een vaccinatiepost op te mogen zetten, licht Anita Hammans vanuit haar coördinerende rol toe. “Dat komt omdat veel van onze studenten deel uitmaken van de doelgroep waar het vaccin voor bedoeld is.”

Zeker zijn
Ook buitenlandse studenten die woonachtig zijn in Nederland kunnen zich gratis en zonder afspraak laten vaccineren. Toch lopen de twee dagen niet storm. Op dinsdag 9 mei kwamen ‘maar’ 29 studenten naar de prikpost. Dat heeft volgens een medewerker van de GGD alles te maken met het feit dat de vaccins die nog gezet moeten worden, de laatste zijn.

“Iedereen tussen 18 en 27 jaar heeft in januari een uitnodiging gekregen voor deze eerste prik. We willen er zeker van zijn dat iedereen zijn of haar vaccinatie heeft gehad, en het kan dus goed zijn dat het zo rustig is omdat iedereen al is geweest.”

Woensdagochtend heeft pas één student gebruikgemaakt van de vaccinatiedienst. Hoeveel studenten nog zullen volgen is niet duidelijk, maar iedereen is welkom. Eind juli, begin augustus begint de tweede vaccinatieronde. Dan zijn de vaccinaties weer te verkrijgen op grotere locaties in Venlo, zoals sporthallen. Of Fontys Venlo later dit jaar weer als vaccinatielocatie dient, is nog niet duidelijk. [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd